Jenže časy se mění. Jednak během posledních pár let tito subdodavatelé díky masivnímu rozvoji integrovaných autorádií, navigačních a DVD systémů narostli do obřích rozměrů a jednak se o tuto oblast začínají zajímat i firmy z naprosto odlišných oborů, jakými jsou procesory, IT a telekomunikace.
Jako první začal svět automobilového průmyslu oťukávat Microsoft se svoji iniciativou Microsoft Auto. Ačkoliv u nás se zmínek o Microsoftu v automobilovém průmyslu příliš nedočkáte, tak Ford, Fiat a teď už i Kia začínají využívat Microsoft platformy naplno. Partnerům Microsoftu se tak v tomto desetiletí možná blýskne na nové automobilově multimediální časy.
S příchodem nových luxusních vozů Audi A8 a BMW 7 se však naplno projevilo i pronikání telekomunikací do světa velkého businessu automobilových systémů. Zatímco dříve totiž luxusním značkám plně postačoval integrovaný GSM telefon, který byl případně doplněn nějakým vyndavacím mobilem brandovaným přímo na dané auto (hlavně případ Audi), tak teď už začínají mobilní sítě sloužit především pro distribuci rychlého mobilního internetu na palubě automobilu. Zatímco zmiňovaná A8 a BMW 7 přichází s 3G a HSPA internetem, kupříkladu Alcatel-Lucent ve svém projektu ngConnected Car už pomýšlí rovnou na LTE, o jehož nasazení bojuje spolu s vlivnými hráči ze světa automobilového průmyslu, jakými jsou Toyota a QNX.
Do automobilů v konsorciu
Na palubní systémy automobilů však pomýšlí také Intel a Nokia, kteří se spojili, aby vytvořili konkurenční platformu k Microsoftu zvanou MeeGo. Ta se má přitom stát univerzální platformou pro mobilní telefony, netbooky, automobily, televizory i další zařízení. Její hlavní zbraní má pak být snadná portace aplikací napříč samotnými zařízeními – vývojář tak vyvine aplikaci pro MeeGo jen jednou, a tato aplikace pak půjde nahrát jak do mobilního telefonu, tak třeba do již zmiňovaného palubního systému automobilu.
Navíc Nokia jde sama ještě o krok dál a snaží se také protlačit nový standard nazvaný Terminal Mode, který by umožnil snadné propojení mobilního telefonu s palubním systémem vozidla. Veškerou „elektroniku“ a „logiku“ by přitom obstarával mobilní telefon a palubní systém by sloužil čistě jako „zobrazovací“ jednotka, což je také důvod, proč Nokia zvolila zrovna tento název používaný v IT obecně pro vzdálený přístup k serverům. Palubní audiosoustava a displeje by tak byly jen terminály pro přístup k (Nokia) chytrému telefonu coby „terminálovému serveru.“
„Automobilové“ marže čekají
Z informací uvedených výše je tedy naprosto zřejmé, že resellerům v oblasti ICT se díky iniciativě velkých hráčů z této branže v blízké době vyskytne zcela nová oblast konvergence. Ze současného sbližování ICT a CE, kdy do obýváku pronikly značky jako Microsoft, Western Digital apod. tak budeme v následujících letech masivního sbližování ICT a automobilového průmyslu, které přinese stejné (ne-li ještě větší) příležitosti, které přineslo sbližování ICT a CE. ICT resellerům se tak otevře zcela nový trh, kde ovšem možná budou muset bojovat s tak nezvyklými konkurenty, jak jsou třeba prodejci automobilů. Při maržích, které v automobilovém průmyslu panují, přitom tento byznys rozhodně nebude nezajímavý.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.