Společnost OX Point ve své předpovědi uvádí, že trend výdejních boxů a bezkontaktního doručování v České republice nabývá v posledních měsících na popularitě.
Podle predikcí společnosti do roku 2025 trh vyroste dvojnásobně a po vzoru skandinávských zemí tak Česko výrazně zefektivní poslední míli při doručování. Ze služeb out of home delivery bude podle odhadů 75 % koncových zákazníků v horizontu tří let vyzvedávat své zásilky právě ve výdejních boxech.
„Prvotní nízký zájem o výdejní boxy, které se na trhu objevily v roce 2014, se rapidně otočil až během pandemie covidu, kdy se doručovací boxy začaly v Česku masivně rozšiřovat,“ popisuje Zdeněk Vacek, spoluzakladatel a CEO nové sítě sdílených boxů OX Point.
Lidé si podle něj bezkontaktní služby velmi oblíbili. „Nyní tak začíná přibývat automatizovaných výdejních míst a začíná závod o to, kdo český trh obsadí co nejdříve,” dodává Vacek.
ČR by mohla být boxová velmoc
Dnes český trh čítá přes 3 500 výdejních boxů a podle predikcí OX Pointu se počítá na trhu e-commerce ještě s masivním nárůstem počtu doručovacích schránek.
„Počítám, že v roce 2025 bude tuzemský trh dvojnásobný a v Česku vznikne na sedm tisíc výdejních boxů. V přepočtu by tak připadal jeden doručovací box na 1 500 obyvatel,” nastiňuje Vacek.
Česká republika by se tak podle společnosti stala lídrem na světovém trhu a předčila skandinávské země, které jsou dosud na špici. Ve Finsku jeden box nyní připadá na 1 571 obyvatel, v Dánsku na 1 871 obyvatel a ve Švédsku na 2 300 obyvatel.
„Oproti severským zemím aktuálně disponujeme asi třetinou výdejních boxů. Na jasných datech je tak vidět, že český trh má stále rezervy a nasycený je z asi poloviny. A je možné, že se do Českého trhu zapojí i další hráč ze zahraničí,“ doplňuje Vacek.
Primárním kritériem pro úspěšnost doručovacích boxů podle něj přitom není počet, ale jejich umístění. Výrazně rovněž závisí na počtu služeb, které výdejní boxy dokáží nabídnout na jednom místě, jako jsou například chlazené boxy či prvky smart cities a Bank ID.
Zdroj: OX Point