Hlavní navigace

On-line trh ve střední a východní Evropě roste

21. 7. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © M.studio - Fotolia.com
Celkový počet uživatelů internetu se v regionu střední a východní Evropy za rok 2011 meziročně zvýšil o 9,2%, tedy o více než 12 milionů nových uživatelů internetu. V důsledku toho rostly také výdaje na on-line reklamu a to o třetinu v porovnání s rokem 2010.

Kde hledat odbytiště? On-line trh rosteČeská republika obsadila v žebříčku států s nejvyššími výdaji na on-line reklamu třetí místo s celkovou sumou investic do internetové reklamy 268,9 milionu eur.

Uživatelé internetu v regionu CEE začali více využívat mobilní internet, smartphony a tablety. Významně se rozvíjel trh e-commerce, obzvlášť oblast hromadného nakupování, která zažila výrazný růst v celém regionu. Vyplývá to ze zprávy „Do you CEE?” asociace IAB a společnosti Gemius.

V roce 2011 dosáhl počet uživatelů internetu ve středí a východní Evropě téměř 143,5 milionu a on-line populace rostly téměř ve všech analyzovaných státech. V roce 2011 mělo ve střední a východní Evropě nejvíce internetových uživatelů Rusko, kde žije 38,3 % on-line populace regionu CEE.

Rusko je nejen největším, ale také jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících trhů střední a východní Evropy. Meziroční nárůst internetové populace zde dosáhl 11,7 %, a Rusko tak obsadilo třetí místo v žebříčku nejrychleji rostoucích online populací regionu.

Největší růst on-line populace byl zaznamenán na nejméně vyspělých trzích CEE, v Bělorusku a na Ukrajině. V prosinci 2011 dosáhla ukrajinská on-line populace 13,5 milionu uživatelů (meziroční nárůst o 19,1 %) a běloruská 4,1 milionu (meziroční nárůst o 20,2 %).


 

Obr. 1. Online populace v regionu CEE a Turecku

Online populace v regionu CEE a Turecku

Zdroj: Gemius, gemiusAudience, NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, AIMmonitor – IAB Slovakia – Mediaresearch & Gemius, 12.2009, 12.2010, 12.2011.

Obchodníci více investují do on-line reklamy

Výrazné zvýšení počtu uživatelů internetu neuniklo pozornosti obchodníků a celkový objem výdajů do on-line reklamy ve střední a východní Evropě zaznamenal více než 30% meziroční nárůst, uvádí zpráva Gemiusu.

Největší investice do on-line reklamy IAB zaznamenalo na ruském trhu (1,12 miliardy eur). Na dalších pozicích se umístily: Polsko (439 milionů eur), Turecko (360 milionů eur) a Česká republika (268,9 milionu eur).

Největší meziroční růst výdajů na on-line reklamu v roce 2011 IAB registrovalo a na Ukrajině (59 %), v Rusku (56 %), Chorvatsku (39,8 %), Slovinsku (31,1 %) a na Slovensku (29,9 %). (zdroj: IAB AdEx 2010, 2011. European Online Advertising Expenditure; Ukrajina: Ad Coalition net).

MMF24

Třetí ročník zprávy „Do you CEE?“ naleznete ke stažení na doyoucee.gemius.com.

Zdroj: IAB

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
Výhody a možnosti efektivního řízení projektů s Trello
Výhody a možnosti efektivního řízení projektů s Trello
Zuzana Švecová jmenována novou generální ředitelkou Cisco ČR
Zuzana Švecová jmenována novou generální ředitelkou Cisco ČR
Electro World se od 1. 9. mění na Datart
Electro World se od 1. 9. mění na Datart
Enehano: ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci
Enehano: ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci
Kulatý stůl o distribuci: Mezigenerační předěl v IT (2. díl)
Kulatý stůl o distribuci: Mezigenerační předěl v IT (2. díl)