Podle měření serveru Icecat.biz vzrostl celosvětový internetový prodejní kanál v roce 2012 meziročně o 26 % co do objemu stažení produktových listů ze strany 25 871 partnerů v prodejním kanálu.
Celkový nárůst on-line prodejního kanálu se oproti předchozím kvartálům snížil, Icecat jako příčinu vidí eurokrizi.
V absolutní Top 10 značek (ve stahovaných produktových listech) je HP stále neporazitelnou jedničkou. Společnosti Toshiba (+61 %), Canon (+40 %), Philips (+39 %) a Samsung (+30 %) dosáhly relativně největšího navýšení.
Naopak pozice firem Lenovo, Asus a Acer podle Icecat.biz v roce 2012 oslabovaly. Samsung boduje díky svým úspěchům ve smartphonech, LED televizích a tabletech.
Graf 1: Top 10 značek v online prodejním kanálu 2012 (podle objemu stažení produktových listů)
Nejrychleji rostoucí značka roku 2012
Intel má dobré výsledky již delší dobu, nicméně v loňském roce v měření Icecatu narostl o 215 % a stal se nejrychleji rostoucí značkou před firmami Newstar (+150 %) a Ricoh (+142 %). Intel podle Icecat.biz jasně benefituje z ústupu svého hlavního rivala AMD.
Braun je jedinou značkou z oblasti spotřební elektroniky mezi deseti nejrychleji rostoucími značkami, a to i díky tomu, že svou značku licencuje také dalším výrobcům pro další produkty z mnoha kategorií.
Graf 2: Top 10 nejrychleji rostoucích značek
Top 10 kategorií zboží a služeb
Přenosné počítače jsou i nadále na první příčce popularity. Zájem o desktopy však opadává (6. místo). Za povšimnutí stojí, že podpora (2. místo), licence (8. místo) a služby (10. místo) jsou všechny v Top 10, což podle Icecat.biz ukazuje na přesun zájmu on-line prodejního kanálu z hardwarových kategorií na software a služby. Na 10. místě se nově umístily co-location services (+ 59 %).
Graf 3: Top 10 kategorií zboží a služeb
Top 10 nejrychleji rostoucích kategorií
Za rok 2012 se tablety (+158 %) staly nejrychleji rostoucí kategorií. V roce 2011 byly ještě na prvním místě LED TV (+141 %), nicméně i letos tato technologie nahrazuje předchozí ve velké míře, což stále vedlo ke druhému místu.
Třetí místo pak obsadily Solid State Drives (SSD) získávající popularitu v loňském roce díky vysoké kapacitě a stále se snižující ceně.
Graf 4: Top 10 nejrychleji rostoucích kategorií
Z čeho statistiky vycházejí?
Icecat NV je vydavatelem statistik o stavu e-commerce a dodavatelem technických specifikací produktů a jejich popisů (produktových listů).
Popularitu stahování produktových listů značek ovlivňuje popularita produktů všeobecně, umístění produktů v hodnocení kupujících a uživatelů, dostupnost produktů v distribuci a v on-line prodejním kanálu, úrovní standardizace produktových dat pro vyhledávání a porovnávání, on-line kampaně, seznamy kompatibilních produktů a definování cross-sell/up-sell postupů a produktů a bezplatná distribuce dat o produktech.
Počet připojených partnerů v prodejním kanálu loni vzrostl o 43 %, tito partneři stáhli za celý rok 2012 1,6 miliardy produktových listů a očekává se, že v letošním roce stáhnou více než 2 miliardy produktových listů.
Počet monitorovaných značek stoupl o 19 % na 5 935 a počet sledovaných kategorií narostl o 25 % na 1 504 v sektorech IT, telekomunikace, spotřební elektronika a elektrospotřebiče a kancelářské potřeby a vybavení.
Zdroj: Icecat.biz