Podle společnosti Shoptet je stále nejoblíbenější metodou platby dobírka.
Shoptet však uvádí, že během vánočních nákupů mnoho lidí objednává dárky pro své blízké na internetu na poslední chvíli a pro urychlení celého procesu volí možnost on-line platby kartou.
„Za běžné situace by to asi neudělali, protože stále přetrvává jistá nedůvěra. Přitom je to zcela bezpečné. S jistou nadsázkou lze říci, že je to bezpečnější než dobírka, kdy musí zákazník nejprve vybrat hotovost, kterou mu může někdo po cestě domů ukrást,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Obava nakupujících pramení z neznalosti celého procesu a také ze zpráv o odcizení informací o platebních kartách ze zahraničních obchodů. Tam musí zákazník poskytnout údaje o kartě přímo obchodníkovi. Zde pak hrozí možnost úniku dat v důsledku špatného zabezpečení, nedbalosti nebo hackerského útoku.
Pokud platí nakupující v českém e-shopu, pak údaje o jeho kartě získá jen banka. Tak pak převede peníze na účet obchodníka. Je už běžně používaná technologie 3D Secure, která zaručuje dvoustupňovou autentizaci. Vedle čísla karty, data platnosti a kontrolního kódu (CVV/CVC) je pak požadován další kontrolní kód, který dorazí formou SMS na mobilní telefon spárovaný s daným účtem.
Platba kartou na webu je však stále marginální metodou, jak ukazuje tabulka níže. Podle údajů Shoptetu ji volí jen 6,3 % zákazníků, zatímco více než třetina (35,6 %) využívá dobírku, téměř třetina (31,5 %) platí bankovním převodem a více než čtvrtina platí hotově při převzetí.
Ve srovnání s rokem 2014 nedošlo v preferencích českých zákazníků v tomto ohledu k žádným výrazným změnám, meziroční rozdíly se pohybují v jednotkách procentních bodů.
Tabulka – Preference platebních metod u zboží z e-shopů
Platební metoda |
2014 |
2015 |
Dobírka |
36,2 % |
35,6 % |
Převodem |
30,3 % |
31,5 % |
Hotově |
26,8 % |
26,3 % |
Kartou on-line |
5,9 % |
6,3 % |
Zdroj: Shoptet