Data cenového srovnávače Heureka.cz a veřejně dostupná data e-commerce ukazují, že v prvním pololetí letošního roku vzrostl obrat internetových obchodů oproti stejnému období vloni o 18 %.
„Pokud bychom brali v potaz top padesátku českého internetu, bude její růst větší a může dosahovat hranice 25 %,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz a dodal, že v druhém pololetí můžeme kvůli Vánocím čekat silnější růst.
Heureka.cz uvádí, že dlouhodobě vnímá trend výběru e-shopu podle hodnocení ostatních, ceny dopravy a dalších doplňkových služeb, které nabízí. Nejnižší cena už pro výběr nabídky e-shopu není podle srovnávače rozhodujícím faktorem.
„Podle nejnižší ceny si nabídky řadí jen zhruba 6 % internetových uživatelů. Pro všechny ostatní vstupují do rozhodování o výběru jiné klíčové faktory, především důvěryhodnost prodejce, rychlost dodání nebo cena a možnosti dopravy,“ uvedl Tomáš Braverman.
Ruku v ruce s dopravou hrají při rozhodování roli také možnosti platby, které internetové obchody nabízejí. „V nabídce e-shopů se stále ještě nejčastěji objevuje právě dobírka, která je českým fenoménem. Dlouhodobě však sledujeme pokles její popularity na úkor online platebních metod,“ říká Braverman.
Za nejčastěji používanou dobírkou (35 %) a platbou při osobním převzetí (28 %) následují on-line platební metody – platba kartou (17 %) a platební tlačítka (8 %)
Podobné růstové tempo jako v minulých letech si také drží nakupování přes mobilní telefony. Třetina přístupů na Heureku je z mobilního zařízení, přičemž obrat nákupů z mobilu podle srovnávače překročí letos 10% podíl.
„Objemy nákupů i podíly návštěvnosti se zvyšují a korespondují s tím, jak prodejci vylepšují své mobilní stránky a pracují na mobilních nebo responzivních webech svých obchodů,“ vysvětluje Braverman.
Tab 1: Vývoj obratu české e-commerce
1.pololetí roku |
2014 |
2015 |
2016 |
Obrat (mld Kč) |
29 |
35 |
41 |
Meziroční nárůst |
10 % |
20 % |
18 % |
Zdroj: Argegovaná data nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupná e-commerce data
Podíl jednotlivých platebních metod v českých e-shopech |
2015 |
2016 |
Bankovní převod |
9 % |
9 % |
Dobírka |
38 % |
35 % |
Online platba kartou |
13 % |
17 % |
PayPal a Jiné |
1 % |
1 % |
Platba při převzetí |
29 % |
28 % |
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) |
8 % |
8 % |
Splátky |
2 % |
2 % |
Zdroj: Agregovaná data nákupního portálu Heureka.cz a předních českých e-shopů