Microsoft ve snaze podpořit prodej HTPC se systémém Windows XP Media Center Edition pak v některých zemích, ČR nevyjímaje, našel lokálního partnera, se kterým HTPC propagoval. Někde byl úspěšnější, jinde méně. Ve srovnání se současnou módní vlnou síťových přehrávačů však celkově žádná sláva.
Jenže časy se mění. Intel představil levnou a vcelku výkonnou procesorovou platformu Atom, které navíc na výkonu významně přidají nové, „dietnější" Windows 7. Po grafické stránce, zejména s ohledem na schopnost zvládat plynule HD video však Atom sám o sobě nebyl nic moc. Jenže teď přišla nVidia se svým IONem a vše je jinak. ION z Atomu dělá silnou multimediální platformu. Jistě, na hraní nových her to není, ale na přehrávání HD videa, internetových rádií a MP3 to víc než dostačuje. Už se navíc objevily i první kousky u distributorů, jsou levné, tj. cenově na úrovni síťových přehrávačů, a navíc jsou (aspoň některé z nich) i designově pěkné a zajímavé, což se o většině síťových přehrávačů napsat nedá.
Nvidia navíc přichází s novou platformou ve více než vhodnou dobu, protože Windows 7 její výkon ještě vylepší. Jenže dokud výrobce nezíská pro svou platformu nějakého šikovného hráče, zůstane HTPC tam, kde je a trh ovládnou jednoúčelová zařízení s nepříliš kvalitními komponentami a zpracováním á la „Ho Chi Min industries." Hlad po jakýchkoliv HD přehrávačích je totiž v této chvíli takový, že na design, uživatelské rozhraní atd. „early adopters", kteří tato zařízení nyní kupují, absolutně nehledí. Vše je o to zvláštnější, že klíčoví hráči v oblasti CE jakoby čekali na nějaký zázrak nebo přelomový bod. Ostatně třeba Sony se už takhle jednou s Walkmanem pročekala až k iPodu.
Příležitost pro vaše prodeje?
V současné chvíli tak existuje několik scénářů, jak oživit HTPC s duem Atom + ION. Scénář první je, že přijde silný hráč na poli IT nebo CE, který masivním marketingem zařízení protlačí na trh. Tento scénář by byl však realizovatelný pravděpodobně jen z dílny Applu, Microsoftu apod. Varianta dvě je variantou síťových přehrávačů, kdy se objeví desítky „noname" výrobců a nová platforma se prosadí samospádem a na bázi Word of mouth. Varianta třetí, která je nejpravděpodobnější, je ta, že některý ze silných lokálních resellerů, začne tato zařízení tlačit vlastním marketingem, předváděcími akcemi, ukázkovými videi, zapůjčováním na recenze do CE časopisů apod. Je přitom zřejmé, že první reseller, který toto udělá, si jednak dokáže od „noname" výrobce vyjednat velmi dobré obchodní podmínky a jednak ovládne do značné míry český trh s HTPC.
Teď již tak nezbývá než počkat na Windows 7, rozšíření stávajícího mizivého portfolia těchto zařízení, a výslednou volbu jedné z výše vytyčených variant. Kromě nich však existuje, přirozeně ještě varianta čtvrtá - a to, že se síťové přehrávače z trhu nenechají vytlačit a budou konkurovat hlavně cenou a uživatelskou přívětivostí, čímž znechutí potenciálním zájemců o HD video v obýváku „chuť na pokusy."