Spotřebitelský časopis dTest na svém webu upozorňuje na novinky, které přináší nový občanský zákoník pro vztah mezi obchodníkem a spotřebitelem.
Vše, co obchodník sděluje spotřebiteli, má být podle nového občanského zákoníku jasné, srozumitelné a ve stejném jazyce, ve kterém se uzavírá kupní smlouva.
V praxi by tak z českých e-shopů například měly zmizet anglické popisky zboží, jejichž zkopírováním z produktové dokumentace od výrobce si obchodník chtěl ušetřit čas.
Časopis dTest upozorňuje, že nejasné informace budou vždy automaticky interpretovány ve prospěch spotřebitele, tedynapř. při reklamaci zboží.
Například na popis zboží bude třeba dbát zvýšený zřetel, aby zákazník přesně věděl, co od zboží má očekávat, aniž by se v popisu zboží našla nejednoznačná informace, díky které by zákazník získal právo na reklamaci, které by jinak neměl.
Formulář pro hladké odstoupení od kupní smlouvy
Preciznější bude muset být servis usnadňující zákazníkovi odstoupení od kupní smlouvy.
„Každý obchodník musí dát spotřebiteli formulář správného odstoupení od smlouvy a poučit ho, že ponese náklady na vrácení zboží. Pokud věc nelze vrátit běžnou poštovní cestou, musí to spotřebitel předem vědět a znát náklady takového vracení,“ píše dTest na svém webu.
Nadále bude nezbytně nutné zákazníka informovat na možnost odstoupení od kupní smlouvy včetně sdělení náležitých lhůt. Pokud se tak nestane, prodlužuje se lhůta pro odstoupení na jeden rok.
Jestliže spotřebitel nebyl dopředu informován, že nese náklady na vrácení zboží při odstoupení od kupní smlouvy, tak je nese výhradně obchodník.
„Spotřebitel musí být rovněž vždy informován o tom, kde a za jakých podmínek může mimosoudně uplatnit svou stížnost a na jaký orgán dozoru se může obrátit,“ píše dTest. V praxi to bude nejčastěji Česká obchodní inspekce (ČOI).
Zvýšená tarifikace jen po předchozím upozornění
Pokud obchodník využívá pro kontakt se zákazníkem telefonní číslo se zvýšenou sazbou, musí na to zákazníka dopředu upozornit (např. poznámkou vedle samotného čísla uvedeného v e-shopu).
Obchodník tedy nadále může náklady na provoz zákaznické linky přenést přímo jen na ty zákazníky, kteří jejích služeb využívají, ovšem s explicitním upozorněním na cenu hovorného. Samotný formát čísla se nepovažuje za takové informování.
Zdroj: dTest, ChannelWorld.cz