Spotřebitelské sdružení dTest na svém webu upozorňuje na novinky v tom, jak nový občanský zákoník ošetřuje učinění obchodní nabídky a její akceptováním spotřebitelem.
Nový občanský zákoník již nesporně stanovuje platnost obchodní nabídky, která není učiněna adresně konkrétní osobě, ale i neadresně například prostřednictvím reklamního letáku, nabídkového katalogu a podobně. Omezením nabídky ale nadále může být například vyprodání zásob.
Časopis dTest dále upozorňuje, že při časovém omezení nabídky nově nepůjde automaticky ignorovat obdržené akceptování nabídky (tedy objednávku) doručené po deklarované platnosti nabídky. Důležitý je totiž termín odeslání akceptování nabídky.
To se vztahuje zejména na zásilkové obchody, kde objednávka může putovat poštou i několik dnů, ovšem teoreticky může jít třeba i o objednávku e-mailem na poslední chvíli, kdy e-mail obchodníkovi dorazil se zpožděním.
Obchodník sice v takových případech nemusí plnit svou původní nabídku, ovšem měl by o tom spotřebitele informovat. Postačí i ústně, ale pro případ pozdějšího sporu je lepší písemně.
Kdy je nabídka akceptována?
Akceptováním nabídky je projevením souhlasu s nabídkou, aniž by samotný zákon nařizoval formulaci souhlasu.
To by mělo zjednodušit objednávky učiněné e-mailem či telefonicky, kdy by obchodník po spotřebiteli pro svou ochranu již neměl muset vyžadovat naprosto explicitní potvrzení objednávky.
Pokud však spotřebitel na nabídku nebude reagovat, tak s ní automaticky nevyslovil souhlas.To je samozřejmě logické, ovšem dTest upozorňuje, že tomu tak podle nového občanského zákoníku bude i v těch případech, kdy si obchodník vymíní, že neobdržení nesouhlasu s nabídkou automaticky považuje za souhlas.
Nový občanský zákoník, který začne platit 1. ledna 2014, takovou podmínku obchodníka činí neplatnou, přestože s ní spotřebitel byl dopředu informován a mohl reagovat.
Zdroj: dTest, ChannelWorld.cz