Pozitivní zprávy pro české resellery přináší studie výzkumné agentury NMS, podle které české domácnosti pod tlakem zpráv o ekonomické recesi nehodlají přehodnotit své plány na nákup PC. Větší obavy ovšem panují na Slovensku. Kompenzovány by zde mohly být větší poptávkou po noteboocích.
Podívejte se nejprve, jaké mají Češi a Slováci v tomto roce plány v oblasti nákupu PC.
Z dat sebraných v České republice vyplývá, že nejčastěji plánují lidé nákup notebooku (23 %). Zájem o stolní počítače (PC) je výrazně nižší (9 %). „Hlavním důvodem, proč většina Čechů nebude notebook nebo PC v roce 2009 kupovat, je fakt, že již toto zboží nakoupili v poslední době a nákup nového počítače proto neplánují, to uvedlo 42 % respondentů. Přibližně čtvrtina dotázaných si počítač v minulosti nekoupila a ani tak neplánuje v blízké budoucnosti," komentovala výsledky Eva Veisová, projektová manažerka NMS.
Touha po novém notebooku je ještě silnější u slovenských respondentů (34 %). Stolní počítače zde ale zároveň oslovují menší skupinu uživatelů než v Česku (7 %).
Z dalšího grafu vidíte, jaký podíl lidí své rozhodnutí o nákupu PC zvažuje na základě současné ekonomické situace.
„Ve srovnání se Slovenskem, kde byl výzkum také prováděn, se ukazuje, že ekonomická a finanční krize má v České republice na rozhodování o nákupech mnohem menší vliv. Zatímco z důvodu krize hodlá odložit nákup nového počítače 27 % Slováků, mezi Čechy odklad nákupu zvažuje pouze 15 %," srovnává výsledky z obou zemí Eva Veisová.
Další otázka výzkumníků směřovala na zájem lidí o nákup PC s tarifem pro připojení k internetu. Možnost takového nákupu v tomto roce zvažuje 14 % uživatelů v Česku. Na Slovensku je to dokonce 20 %.
Češi, kteří si chtějí koupit v roce 2009 notebook či stolní počítač (PC), plánují spojit nákup nového počítače s dalšími počítačovými komponenty a zařízením. Nejčastěji se jedná o tiskárny a multifunkční zařízení typu skeneru a faxu (28 %) a většího monitoru k notebooku (8 %). Mezi další zařízení, které si lidé často plánují k počítači dokoupit, patří např. domácí servery či externí disky.
Příležitost ke crosssellingu mají i slovenští reselleři, ale zájem zákazníků o další zařízení zde bude menší než v Česku.
Vyplývá to z údajů na posledním grafu.