Nielsen Admosphere: Jen 13 % internetové populace aktivně využívá hlasové asistenty

6. 3. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: lassedesignen / stock.abobe.com
S hlasovými asistenty se setkala polovina české internetové populace; nejznámější službou tohoto typu je Google Assistant. Mezi nejčastější bariéry pro používání uvádí Češi narušení soukromí.

Výzkum společnosti Nielsen Admosphere na pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let odhalil, že s funkcí hlasových asistentů se již setkala polovina tuzemské internetové populace.

Aktivně ji však zatím používá pouze 13 %. Nielsen uvádí, že z věkových skupin se s funkcí hlasových asistentů v největší míře setkali respondenti ve věku 15–34 let (71 %). Z dotázaných mezi 35 a 44 lety je to pak 57 % a ve věku nad 45 let už pouze 32 %.

Společnost zjistila, že s přehledem nejznámější službou tohoto typu je Google Assistant, kterého zná 38 % dotázaných. Na druhém místě je Siri od společnosti Apple (tu zná 24 %) a na třetím Alexa od Amazonu (12 %).

Graf 1 – Znalost hlasových asistentů

Graf 1 – Znalost hlasových asistentů

Zdroj: Nielsen Admosphere

O hlasových asistentech uvažuje šestina lidí

Výzkum ovšem potvrdil nízkou ochotu českých uživatelů hlasové asistenty využívat. Vedle 13 % aktivních uživatelů je v budoucnu plánuje využívat 15 % respondentů. Zhruba 20 % dotázaných uvedlo, že žádného hlasového asistenta nepoužívá ani nyní, ani s tím neplánuje začít v budoucnu.

Nielsen poukazuje na to, že se najde také řada respondentů – bez ohledu na to, zda hlasové asistenty sami používají nebo ne –, kteří vnímají určitá rizika či bariéry spojené s jejich používáním. Ve výzkumu o nich hovoří více než polovina dotázaných.

Nejčastěji zmiňovaná je obava z narušení soukromí (16 %). Do jisté míry se lidé obávají i zneužití svých dat (12 %); některým se nelíbí, že s hlasovými asistenty člověk leniví (11 %) a někomu zase vadí, že hlasoví asistenti nefungují v češtině (10 %).

U aktivních uživatelů nalézají hlasoví asistenti dle průzkumu nejčastější využití při vyhledávání informací (počasí, zpráv a podobně), při ovládání vnitřních funkcí zařízení jako nastavení budíků na chytrém telefonu a podobně anebo při komunikaci.

Tabulka 2 – Největší rizika či bariéry používání hlas. asistentů

ICTS24

Tabulka 2 – Největší rizika či bariéry používání hlas. asistentů

Zdroj: Nielsen Admosphere

Čtěte dále

Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
IDC: Dodávky průmyslových továren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových továren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group