Přenosné a stolní počítače, tablety, digitální fotoaparáty, televizory a rovněž smartphony a klasické mobilní telefony představovaly nejprodávanější sledované komodity uvedených sektorů. Za loňský rok ve srovnání s rokem 2011 klesl ve sledovaných distribučních kanálech meziročně obrat s uvedenými komoditami dohromady o 8 %.
Letošní první třetina roku již ukázala přírůstek souhrnného obratu vybraných skupin, a to o necelých 6 % (hodnota prodeje smartphonů vycházela z nedotovaných cen).
V první třetině letošního roku narostl meziročně obrat jmenovaných komodit technického zboží díky příznivému vývoji trhu tabletů, digitálních fotoaparátů a smartphonů. Tyto skupiny se na celkovém obratu uvedených sedmi skupin zboží podílely z necelých 40 %.
Zbývající skupiny, ačkoli v obratu vykazovaly meziročně pokles, přesto obsáhly zhruba 60 % celkových tržeb hlavních skupin. Největším dílem se na celkovém obratu podílely přenosné a stolní počítače, které obsáhly v první třetině letošního roku 35 % celkových tržeb hlavních komodit.
Meziroční pokles hodnoty prodeje stolních počítačů přitom dosáhl desetiny, přenosné počítače klesaly polovičním tempem. Z přenosných počítačů ztrácely na českém trhu jednak netbooky, jednak klasické notebooky, na druhé straně si zákazníky postupně získávaly ultratenké notebooky či výrobky typu „desktop replacement“.
Změnou struktury prodávaného sortimentu, který provázelo meziroční zvýšení průměrné ceny, se tak zpomaloval pokles tržeb přenosných počítačů, které tvořily čtvrtinu celkového obratu sedmi uvedených skupin technického zboží.
Tablety vykázaly v první třetině letošního roku více než čtyřnásobný přírůstek objemu, jejich prodeje však doprovázel značný pokles cen. V dubnu letošního roku zaplatili spotřebitelé za tablet 5 700 korun, zatímco průměrná investice do přenosného počítače v tomto období přesáhla 14 tisíc korun, právě díky změnám ve struktuře prodávaného sortimentu.
Tablety, ze kterých nárůst zaznamenávaly zejména ty s menší úhlopříčkou a levnější, konkurovaly především netbookům, a v souhrnu se potýkaly zhruba s 50% meziročním poklesem průměrné ceny. Do jaké míry a za jakých cenových podmínek budou tablety, přenosné a stolní počítače navzájem koexistovat je už otázkou dalšího vývoje.
U zmíněných produktových skupin poskytuje GfK jednak pohled na vývoj, velikost a strukturu trhu ve sledovaných distribučních kanálech za již uplynulé období, jednak odhad vývoje hlavních ukazatelů trhu včetně základní struktury trhu pomocí nástroje „Trends&Forecasting: Demand Projector“.
Základ pro analýzu budoucího vývoje představují detailní panelová data jednotlivých skupin za uplynulé období, doplněná o podrobnou analýzu trhu, ekonomické situace včetně informací poskytnutých dovozci či výrobci.
GfK současně provádí interní kontrolu odhadů porovnáním s výsledky obchodního panelu. Příkladem může být západní Evropa, kde je tento typ výstupů již klienty GfK využíván, a měsíční předpověď velikosti trhu smartphonů a klasických mobilních telefonů vytvořená v prosinci 2010 pro rok 2011 s výslednou průměrnou úspěšností 95 %.
Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění. V případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.