Data z různých zdrojů ukazují, že čeští internetoví uživatelé ve stále větší míře začínají pro nakupování na internetu využívat mobily a tablety. Aktuálně prý 14,5 % návštěv e-shopů, které jsou založeny na řešení společnosti NetDirect, generují mobilní zařízení.
„Největší nárůst jsme zaznamenali po Vánocích, kde se přístupy přes mobilní zařízení téměř zdvojnásobily,“ uvedl ve zprávě pro média Radek Havlík ze společnosti NetDirect. Téměř polovina mobilních přístupů je prý nyní ze zařízení se systémem Android.
Trend potvrzuje i vyhledávač zboží a porovnávač cen Heureka.cz, kterému prý meziročně výrazně vzrostlo procento návštěv z mobilů a tabletů. Zatímco ještě před rokem činily přístupy přes mobilní zařízení pouze 3,7 % návštěv, aktuálně jde údajně již o téměř 10 % ze všech návštěv.
Na serveru Aukro.cz, který je známý především jako internetová aukční síň, dosud uživatelé celkově přes mobilní zařízení utratily více než 170 milionů korun. „Do konce letošního roku odhadujeme, že nákupy přes mobilní zařízení budou tvořit 10 % celkového obratu,“ doplnila ve zprávě pro média Michaela Papežová za Aukro.cz.
Nejvyšší čas se připravit na mobilní nakupování
Mnohokrát předvídaný trend se tedy podle těchto ukazatelů začíná naplňovat. Část nákupů na internetu se z osobních počítačů přesouvá na mobilní zařízení. Výhodu budou mít ti obchodníci, kteří svůj e-shop co nejdříve připraví pro mobily a tablety.
V první řadě musí být připraven web internetového obchodu. Uživatele mobilních zařízení lze automaticky přesměrovávat na zjednodušenou verzi webových stránek e-shopu optimalizovanou pro ovládání na displeji mobilu či tabletu.
Modernějším universálním řešením je responsivní design, který se automaticky přizpůsobí velikosti displeje, takže je vhodné pro široké spektrum zařízení od osobních počítačů přes mobily a tablety po chytré televizory. Není třeba udržovat několik verzí webu e-shopu.
Aplikace pro chytré mobily a tablety by každopádně měla být až nadstavbou – přidanou hodnotou. Ne všichni zákazníci budou ochotni si třeba kvůli jednorázovému nákupu instalovat mobilní aplikaci. Vývoj aplikace je přitom poměrně nákladný. Zvlášť při plánu pokrýt více mobilních platforem.
Navíc tu je vysoké procento mobilních zařízení bez moderního operačního systému. Nejde jen o klasické mobily, ale třeba i o některé čtečky elektronických knih či přenosné multimediální přehrávače. Mobilní web je zkrátka základ, mobilní aplikace pak nadstavba hlavně pro stálé zákazníky.
Zdroje: Heureka.cz, Aukro.cz, NetDirect, ChannelWorld.cz