Direktiva „Alternativního řešení sporů“ (Alternate Dispute Resolution) by mohla znamenat rychlejší, snazší a levnější řešení sporů mezi internetovými prodejci a jejich zákazníky.
V roce 2010 podle Evropské komise zaznamenal jeden z pěti evropských zákazníků na svém trhu problém při nákupu zboží či služeb. Mimosoudní řešení sporů je v současné době možné pouze v některých oblastech.
Komise chce pro celou EU vytvořit jednotnou on-line platformu, která by uživatelům umožnila řešit smluvní spory přímo přes internet do třiceti dnů. Pro příklad pokud prodejce odmítne opravit notebook, který se pokazil v rámci záruční doby, nebo zákazníkovi nebyla poskytnuta služba podle smlouvy, mohl by využít způsob, jak problém řešit bez potřeby soudu.
Ačkoliv se jedná o dobrovolný plán pro prodejce, odhaduje se, že by na soudních výdajích mohl ušetřit miliony.
„Je nepřijatelné, aby tolik problémů zákazníků zůstalo nevyřešeno, jelikož nemají reálné efektivní prostředky pro řešení sporu s prodejci. To se dotýká jejich peněženek a poškozuje jejich důvěru; také to zpomaluje evropský růst,“ uvedl komisař John Dalli.
Rozhodla by třetí strana
Direktiva se spoléhá na neutrální třetí stranu, jako je rozhodce, prostředník či ombudsman. Aktuálně v EU existuje více než 750 entit pro alternativní řešení sporů, nicméně jsou omezeny na finanční služby a telekomunikace.
Zavedení takové platformy by mohlo pomoci zpřístupnění nákupů v zahraničí i ze zahraničí. Podle Monique Goyens, generální ředitelky BUEC se nyní spotřebitelé obávají v jiných státech Evropské unie, jelikož se obávají z možných podvodů, problémů s dodávkami a reklamacemi.
Evropský parlament a Evropská rada se zavázaly k přijetí balíčku do konce roku 2012.
Zdroj: IDG News Service