Návrh novely zákona o evidenci tržeb přináší kromě třetí a čtvrté vlny EET také takzvaný zvláštní režim off-line evidence. Ten by měl zjednodušit fungování nejmenším podnikatelům, podle zástupců odborné veřejnosti by na ně však paradoxně kladl více povinností.
Podle projednávané novely by musel podnikatel pro evidenci tržeb ve zvláštním režimu splnit tři podmínky: nesmí být plátcem DPH, může mít maximálně dva zaměstnance a výše jeho příjmů za posledních dvanáct měsíců nesmí přesáhnout 200 000 Kč.
O zvláštní režim si podnikatel musí zažádat a doložit, že splňuje uvedené podmínky. Zároveň je povinen vyzvednout si na finančním úřadu speciální blok účtenek, vystavené účtenky evidovat a o takto evidovaných tržbách pravidelně podávat oznámení.
Pro řadu podnikatelů bude lepší „normální“ EET
Řada odborníků toto řešení kritizuje. Podle nich totiž bude pro nejmenší podnikatele místo úspory času a administrativy představovat daleko větší zátěž. Ve výsledku pro ně může být jednodušší začít využívat EET v on-line režimu.
„Ministerstvo financí nechtělo těm nejmenším živnostníkům ulevit. Místo toho pro ně vytvořili takové podmínky, aby ještě byli rádi, že mohou mít EET,“ myslí si předseda výboru Podnikatelských odborů Radomil Bábek.
K evidenci tržeb přes on-line EET podnikatelům stačí aplikace pro mobilní telefon či tablet a mobilní tiskárna. Ta pro ně může představovat jediný nutný náklad a mobilní tiskárny je navíc možné pořídit za ceny začínající na jednom tisíci korun.
Limity by měly být vyšší, tvrdí AMSP
Asociace malých a středních podnikatelů České republiky (AMSP ČR) uznává, že novela se snaží vyjít vstříc požadavkům na to, aby byli malí podnikatelé ušetřeni nákladů na pořízení EET. Navrhovaný strop tržeb je však podle jejích zástupců nedostatečný.
Limit 200 000 Kč by podle AMSP ČR dával smysl u zaměstnanců, kteří si jako OSVČ pouze přivydělávají, ale spíše jen v některých případech s nízkými nebo žádnými náklady na podnikání. Asociace dlouhodobě navrhuje stanovit limit na 500 000 Kč.
„Pro poplatníky [...] by náklady na pořízení pokladního zařízení, náklady na internetové připojení, software a jeho aktualizaci znamenaly při tržbách již kolem 300 až 400 tisíc ročně ohrožení jejich podnikání,“ říká Věroslav Sobotka, manažer pro legislativu AMSP ČR.
Zdroj: Lesensky.cz