Pokud české internetové obchody pomýšlejí na rozšíření své působnosti do zahraničí, neměly by s tím otálet. O nakupování na internetu je globálně stále větší zájem a situace na trhu se může za dva roky změnit. Takové je hlavní poselství prvního školicího dne nové eCommerce akademie.
„[J]e nejvyšší čas, aby české e-shopy začaly více expandovat do zahraničí. Některé jsou v tomto ohledu již aktivní, ale stále je co zlepšovat,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která akademii organizuje společně se spolčenostmi Google a Acomware.
Klčem je zacílení na mobilní zákazníky
Hlavním doporučením pro úspěšný vstup do zahraničí je zacílení na mobilní telefony. Podíl ve vyhledávání na internetu se v Evropě i celosvětově přesouvá z počítačů právě na ně. Jak však uvádí obchodní ředitel českého Googlu Jan Vraný, některé české e-shopy stále nemají mobilní verzi svých stránek.
„České internetové obchody jsou v rámci střední Evropy na špici, a proto by byla obrovská škoda promarnit příležitost. V zahraničí by měly budovat širokou základnu. V současné době tam totiž není taková konkurence, což se v příštích dvou letech určitě změní,“ varuje Vraný.
Expanze ven vyjde levněji než expanze dovnitř
Podle studie konzultační společnosti Acomware se 14 % českých e-shopů chystá v letošním roce zvýšit prostředky na expanzi na zahraniční trhy, přičemž 8 % z nich označuje tuto strategii za hlavní zdroj dalšího růstu. Proč?
„Český trh je vysoce konkurenční a další posun v něm je pro mnohé hráče finančně náročnější než rozšíření aktivit do zahraničí. Pro tyto kroky je ale potřeba řádně připravit firemní procesy,“ uvedl Ondřej Klega, šéf marketingového oddělení Acomwaru a vzápětí varoval obchodníky před častou chybou.
„Majitelé [e-shopů] se při plánování expanze často rozhodují pocitově podle představy o kupní síle, a proto volí velmi složité a specifické trhy, například Velkou Británii nebo Německo. My doporučujeme věnovat dostatek času analýze exportního potenciálu,“ uvedl Klega.
Cílém nové eCommerce akademie je poskytnout e-shopů pomoc právě s takovým rozhodováním. Tento vzdělávací program je zaměřen na e-shopy, které se aktivně zajímají o vstup či další expanzi na zahraniční trhy a během pěti školicích dní ji má nabídnout komplexní informace a praktické rady.
Zdroj: Acomware