Nad tablety sa blýská, hromy divo bijů

5. 12. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor:
Trh s tablety od nástupu prvního iPadu začal být zajímavý. Opravdu zajímavý však začal být až teď, když HP solidárně všem svým konkurentům zaplatilo největší a nejlepší marketingový výzkum všech dob.

„Průzkum“ HP potvrdil, že za 199 dolarů jsou lidé ochotni masově zkupovat i zařízení, která jsou v době prodeje technologicky mrtvá, čehož hbitě využil Amazon při naceňování svého nového Kindle Fire. V současné době se tak schyluje k velkému souboji výrobců i platforem a Apple v něm má popravdě hodně navrch.

Nejrozšířenější a nejperspektivnější platformou je jednoznačně Apple iPad. Ten je však poměrně drahý a někteří uživatelé nenavyklí na tuto platformu a Apple „móresy“, kdy vám někdo ze dne na den změní funkce tlačítek na vašem vlastním zařízení, nemusí mít o iPad zájem. Navíc, stejně jako existuje skupina skalních příznivců značky, kteří by si od Applu koupili i šunku nebo jogurt, kdyby ji prodával, existuje skupina skalních odpůrců, kteří by byli schopni na iPad nadávat i kdyby byl zadarmo.

Amazon s HP cenou

Jako druhý nejperspektivnější hráč, byť vlastně zcela nový, se začíná profilovat Amazon se svým Kindle Fire. Amazon už má totiž existující a poměrně velký trh s Kindle čtečkami a umí velice dobře prodávat svým zákazníkům nejen obsah. Kromě toho Amazon, na rozdíl od Applu, je skutečně významným hráčem i na poli cloudu. Kdyby ve svých datových centrech pustil po vzoru Googlu třeba e-mail a nějaké další služby, mohl by s kartami ještě pořádně zamíchat. Navíc pro Kindle Fire hovoří i velice atraktivní „HP cena.“

Google se svým Androidem, který se v tabletech zatím proslavil bohužel jen právním ping pongem Samsung vs. Apple, má také relativně slušnou naději na úspěch. Z nějakého důvodu se však platformě Android nedaří zopakovat v tabletech svůj zdar z mobilních telefonů. Příčinou může být paradoxně přílišná volnost a široká škála zařízení, kdy každé má trochu jiné rozlišení, trochu jiný výkon, atd. Síla Applu i Amazonu spočívá totiž v tom, že vývoj veškerých aplikací je určen pro konečný počet předem známých zařízení. Výsledné aplikace tak mohou využívat hardwarových možností tabletů na maximum, což lze nejlépe vidět u her pro iPad 2.

RIM alias BlackBerry má po podzimním fiasku s odříznutím milionů zákazníků od mailu i webu dost problémů samo se sebou. Varianta, že by bylo schopno své avizované tabletové tažení nějak rozšířit, natož dotáhnout k úspěšnému konci, není příliš pravděpodobná. Nicméně je dobré si je do kompletního výčtu uvést.

HP jako ukázkový příklad

Vstup HP na pole tabletů s jeho WebOS se bezesporu zapsal do učebnic marketingu i managementu. Odhadovat, co bude HP v příštích měsících (nejen) v oblasti výroby tabletů dělat, se pravděpodobně neodvažuje ani jeho vlastní management. Dokonce nemůžeme s jistotou ani říct to, zda náhodou nedojde k zmrtvýchvstání WebOS.

Na pole tabletů se chystá znovu vstoupit i Microsoft. To „znovu“ říkáme proto, že prvním vstupem na tohle pole měly být už Windows XP Tablet PC Edition. Ty však pouze ukázaly, že takhle tedy ne. Nicméně Windows 8 už začínají tabletově docela vypadat. Microsoft se po vzoru Googlu inspiroval svým systémem pro mobilní telefony. Ten však na rozdíl od Androidu zatím žádné velké úspěchy neslaví.

Velká síla Windows 8 se může skrývat v tom, že na rozdíl od Androidu to není jen systém pro mobily s větší obrazovkou. Je to plnohodnotný systém pro platformu PC, která má pořád suverénně největší množství vývojářů. Hloupé je, že stejně jako u Androidu si i u Windows 8 budou muset vývojáři pro tablety poradit se širokou plejádou rozlišení a výkonnostních parametrů hardware. Microsoftu ale na rozdíl od Googlu chybí dobře fungující obchod s dostatečným množstvím aplikací. Ty na tabletech a mobilech nejpopulárnější navíc pro platformu PC nejsou k dispozici.

ICTS24


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.

Čtěte dále

eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci