„Průzkum“ HP potvrdil, že za 199 dolarů jsou lidé ochotni masově zkupovat i zařízení, která jsou v době prodeje technologicky mrtvá, čehož hbitě využil Amazon při naceňování svého nového Kindle Fire. V současné době se tak schyluje k velkému souboji výrobců i platforem a Apple v něm má popravdě hodně navrch.
Nejrozšířenější a nejperspektivnější platformou je jednoznačně Apple iPad. Ten je však poměrně drahý a někteří uživatelé nenavyklí na tuto platformu a Apple „móresy“, kdy vám někdo ze dne na den změní funkce tlačítek na vašem vlastním zařízení, nemusí mít o iPad zájem. Navíc, stejně jako existuje skupina skalních příznivců značky, kteří by si od Applu koupili i šunku nebo jogurt, kdyby ji prodával, existuje skupina skalních odpůrců, kteří by byli schopni na iPad nadávat i kdyby byl zadarmo.
Amazon s HP cenou
Jako druhý nejperspektivnější hráč, byť vlastně zcela nový, se začíná profilovat Amazon se svým Kindle Fire. Amazon už má totiž existující a poměrně velký trh s Kindle čtečkami a umí velice dobře prodávat svým zákazníkům nejen obsah. Kromě toho Amazon, na rozdíl od Applu, je skutečně významným hráčem i na poli cloudu. Kdyby ve svých datových centrech pustil po vzoru Googlu třeba e-mail a nějaké další služby, mohl by s kartami ještě pořádně zamíchat. Navíc pro Kindle Fire hovoří i velice atraktivní „HP cena.“
Google se svým Androidem, který se v tabletech zatím proslavil bohužel jen právním ping pongem Samsung vs. Apple, má také relativně slušnou naději na úspěch. Z nějakého důvodu se však platformě Android nedaří zopakovat v tabletech svůj zdar z mobilních telefonů. Příčinou může být paradoxně přílišná volnost a široká škála zařízení, kdy každé má trochu jiné rozlišení, trochu jiný výkon, atd. Síla Applu i Amazonu spočívá totiž v tom, že vývoj veškerých aplikací je určen pro konečný počet předem známých zařízení. Výsledné aplikace tak mohou využívat hardwarových možností tabletů na maximum, což lze nejlépe vidět u her pro iPad 2.
RIM alias BlackBerry má po podzimním fiasku s odříznutím milionů zákazníků od mailu i webu dost problémů samo se sebou. Varianta, že by bylo schopno své avizované tabletové tažení nějak rozšířit, natož dotáhnout k úspěšnému konci, není příliš pravděpodobná. Nicméně je dobré si je do kompletního výčtu uvést.
HP jako ukázkový příklad
Vstup HP na pole tabletů s jeho WebOS se bezesporu zapsal do učebnic marketingu i managementu. Odhadovat, co bude HP v příštích měsících (nejen) v oblasti výroby tabletů dělat, se pravděpodobně neodvažuje ani jeho vlastní management. Dokonce nemůžeme s jistotou ani říct to, zda náhodou nedojde k zmrtvýchvstání WebOS.
Na pole tabletů se chystá znovu vstoupit i Microsoft. To „znovu“ říkáme proto, že prvním vstupem na tohle pole měly být už Windows XP Tablet PC Edition. Ty však pouze ukázaly, že takhle tedy ne. Nicméně Windows 8 už začínají tabletově docela vypadat. Microsoft se po vzoru Googlu inspiroval svým systémem pro mobilní telefony. Ten však na rozdíl od Androidu zatím žádné velké úspěchy neslaví.
Velká síla Windows 8 se může skrývat v tom, že na rozdíl od Androidu to není jen systém pro mobily s větší obrazovkou. Je to plnohodnotný systém pro platformu PC, která má pořád suverénně největší množství vývojářů. Hloupé je, že stejně jako u Androidu si i u Windows 8 budou muset vývojáři pro tablety poradit se širokou plejádou rozlišení a výkonnostních parametrů hardware. Microsoftu ale na rozdíl od Googlu chybí dobře fungující obchod s dostatečným množstvím aplikací. Ty na tabletech a mobilech nejpopulárnější navíc pro platformu PC nejsou k dispozici.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.