Společnosti Asus, Philips, Pioneer a Denon & Marantz dostaly od regulačních orgánů EU pokuty v celkové výši 111,2 milionů eur za nastavování pevných či minimálních cen produktů na internetu.
Rozhodnutí padlo po 17 měsíců dlouhém vyšetřování Evropské komise, která zkoumala praktiky nastavování cenových omezení podle lokality či národnosti zákazníka.
Vyšetřování začalo v únoru 2017 a bylo jedním ze tří, které dopadly na patnáct společností z oblasti spotřební elektroniky, videoher a hotelnictví.
Čtyři pokutované společnosti omezovaly cenotvorbu on-line prodejců u produktů, jako jsou notebooky a Hi-Fi zařízení, když trvaly na pevných či minimálních cenách, uvedla EU.
Pioneer byl navíc pokutován za to, že omezoval možnost retailerů prodávat za hranice. Nezákonné praktiky EU vyhodnotila ve 12 zemích EU včetně Francie, Německa a Británie. Další výrobci se takto chovali v jedné až dvou zemích.
Asus dostal pokutu 63,5 milionu eur, Philips 29,8 milionu eur, Pioneer 10,2 milionu eur a Denon & Marantz 7,7 milionu eur.
Všechny společnosti při vyšetřování spolupracovaly a připustily své přestupky výměnou za 40-50% snížení pokut.
Zákon vs. ochrana před cenokaziči
Legislativa EU má primárně za cíl chránit spotřebitele. Na druhou stranu je v přímém rozporu s výrobci, kteří se snaží sebe a své zodpovědné obchodní partnery ochránit před e-shopy prodávajícími s nesmyslně nízkou marží.
Prodejci, kteří pouze "šoupou" krabice od distributora k zákazníkovi s minimálním ziskem, aby jen rychle vydělali, v marži často nezohledňují náklady na poprodejní podporu, další rozvoj byznysu a udržitelné fungování společnosti.
Nízká cena je pak sice výhodná pro zákazníka, ale když hraničí s dumpingem, narušuje podnikatelské prostředí a v konečném důsledku může mít hlubší ekonomické dopady.
Ceny podle lokality
Druhé vyšetřování EU se zaměřilo na Valve, vlastníka distribuční platformy Steam, a na pět výrobců her – Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media a ZeniMax – ti byli obviněni z omezování nákupu kvůli místo rezidence zákazníka.
Třetí vyšetřování se zaměřilo naoperátory Kuoni, REWE, Thomas Cook a TUI a hotelovou skupinu Melia.
Zdroj: IDG News Servic