Někteří z nich už se přitom nechali slyšet, že nasadí i technologii HSPA+ s rychlostí downlinku až 21 Mbit/s. O UMTS modemy by tak mohl vzrůst zájem, zejména pak mezi majiteli postarších zařízení.
UMTS modem zapojený do USB portu či ExpressCard slotu je v dnešní době v podstatě jedinou rozumnou variantou, jak připojit notebook k internetu. Vzhledem k dosavadní zaostalosti české UMTS scény totiž výrobci notebooků integrované UMTS modemy dodávají jen zřídka a mobilní telefon připojený přes Bluetooth začne brzy narážet na limity samotného Bluetooth, nemluvě o spotřebě, jakou má mobilní telefon v případě, že začne využívat vyšších rychlostí v UMTS.
Jedinou další rozumnou alternativou je mobilní telefon připojený kabelem, který jej zároveň dobíjí. Zde je však třeba říci, že modem integrovaný v mobilu není obvykle žádnou výhrou. Na rychlosti do 2 až 3 Mbit/s sice ještě stačí, ale podporu vyšších rychlostí, nemluvě pak o HSPA+ v něm budete zatím hledat marně. Navíc výhodou modemu je fakt, že v něm můžete mít buď SIM kartu se zvýhodněným datovým tarifem ke své pevné lince anebo SIM kartu od jiného operátora, než používáte pro volání. Jistou nevýhodou pak je fakt, že i v samotném mobilu budete potřebovat nějaký ten datový paušál, abyste si tam mohli číst e-maily apod.
Rozpoutejte poptávku
Klíčovým motorem poptávky po UMTS modemech tedy bude vyšší rychlost. Tu přitom v reálu nenabídne hned tak nějaký modem. I když třeba všechny mohou podporovat maximum UMTS R6 – tedy 14,4 Mbit/s na downlinku (mimochodem, to je čistě teoretická hodnota dosažitelná na fyzické vrstvě na 1 buňku. Když budete stát půl metru před anténou a budete sami, počítejte maximálně s 12 Mbit/s, v praxi pak bude řeč o 4 až 5) a 5,76 Mbit/s na uplinku, tak tyto rychlosti drtivá většina do současné doby prodaných zařízení nebude podporovat.
Lidé, kterým budou 2 Mbit/s málo, budou potřebovat nové modemy. Tato potřeba navíc ještě vzroste v momentě, kdy se T-Mobile rozhodne skutečně nasadit UMTS R7 s technologií HSPA+, která už teď v několika sítích po světě nabízí rychlosti až 28 Mbit/s na downlinku a 11,5 Mbit/s, z čehož je reálné s dobrým modemem dosáhnout zhruba čtvrtinové rychlosti na downlinku a třetinové na uplinku.
Jediným problémem, který zároveň znamená velkou příležitostí pro resellery, je otázka, jak odlišit onen dobrý modem od špatného. Teoreticky totiž nabídnou podobnou maximální rychlost víceméně všechny, v praxi ale budou propastné rozdíly (zejména u UMTS R7) v kvalitě a rozvržení antén (je jich potřeba více najednou) a tím i v jejich reálně dosahované rychlosti.
Prodejce, který si dá tu práci a modemy (třeba i méně známých značek, které v ČR nebudou operátoři nabízet) doveze a otestuje, bude moci získat celou skupinu zákazníků vyžadující maximální dostupnou přenosovou rychlost. Na uživení to sice nebude, ale jako zajímavý nástroj, jak přitáhnout zákazníky třeba i k jiným produktům jako mobilním telefonům a notebookům, to ale fungovat zcela jistě bude. Zejména, pokud pro importované doposud neznámé značky bude firma investovat i něco málo do marketingu.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.