Mobilní nakupování podle údajů portálu Heureka.cz opět láme rekordy, když v roce 2015 vykázalo 60% nárůst a v letošním roce má tvořit již více než desetinu tržeb tuzemských e-shopů.
Češi podle Heureky přes mobily nakupují častěji zboží v nižší, zhruba poloviční hodnotě oproti nákupu z klasického počítače. To je dáno hlavně sortimentem – často se totiž jedná o opakované nákupy zboží pro běžnou denní spotřebu.
„Trend rostoucích mobilních přístupů je dlouhodobě patrný i v elektronické komerci. Na Heurece tvoří návštěvy z mobilů už přes jednu třetinu celkových návštěv,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel portálu Heureka.cz.
„Mobilní nákupy jako takové začnou v tomto roce tvořit už významnou část celkového obratu, jejich podíl překročí hranici deseti procent. Vloni rostlo mobilní nakupování o 60 %, v roce 2015 to bylo 8 miliard. Je tedy vidět, že segment m-commerce roste mnohem rychleji než celá e-commerce,“ dodal Braverman.
Řada e-shopů stále nemá mobilní verzi webu
I na mobilech je velmi silnou kategorií elektronika, častěji však z pohledu vyhledávání a srovnávání. Trendem nákupu přes mobily je především zboží v nižší hodnotě, často takové, které zákazníci znají, nemusí se o něm dlouho rozhodovat či radit.
„Přes mobil lidé nakupují běžné věci denní spotřeby, a velmi často na něm dělají opakované nákupy – nakupují dětské pleny, krmivo pro zvířata nebo kontaktní čočky. Často je to také drogistické zboží,“ uvedl Braverman.
Na tento trend reagují i samy e-shopy. Meziročně se zvýšil počet těch, které mají weby přizpůsobené pro mobilní zákazníky téměř o třetinu. „Přesto je však právě nepřizpůsobenost webů e-shopů jednou z nejčastějších bariér nákupu přes mobil,“ upozorňuje Braverman.
V loňském roce utratili Češi na internetu 81 miliard korun, což znamenalo meziroční nárůst o 21 %. V podobném tempu má obrat českých e-hopů podle Heureky vyrůst i v roce 2016.
Tabulka - Výsledky české mobilní komerce
Rok |
Podíl mobilních nákupů |
Útrata přes mobilní zařízení |
2014 |
7,5 % |
5 miliard korun |
2015 |
9,9 % |
8 miliard korun |
Zdroj: Heureka.cz