Logika pro operátora je jasná – když už má zákazník „zadarmo“ modem i SIM kartu a po pár měsících si na data navykne, třeba si je koupí i potom. Ale co logika pro resellery?
Česká republika patří historicky k naprosto zdeformovaným trhům, co se internetu týče. Ještě dnes tvoří Wi-Fi absurdně vysoký podíl na způsobu připojení českých domácností k internetu. Navíc i sám mobilní internet zde často začínal jako náhrada dial-upu. Nebyl o moc pomalejší, ale byl levnější. V zaběhnuté tradici pak pokračovalo i CDMA od tehdy ještě Eurotelu a UMTS TDD od T-Mobile nahrazovalo chybějící, drahé, pomalé či omezené ADSL. Aspoň v počátcích, než z něj Český Telecom a později Telefónica udělalo konkurenceschopnou službu a než se UPC rozhodlo začít masivně propagovat internet přes CATV rozvody.
Kde jsou ale mobilní data v ČR dnes, poté, co už fixní technologie, aspoň na čas, v rychlosti i pokrytí výrazně předehnaly ty mobilní?
Mobilní data se začínají masivně uplatňovat v chytrých telefonech, jenže pro ně si prodej zajistí operátoři docela dobře sami, takže z toho reseller moc mít nebude. Tedy pokud se nedomluví s některým z oficiálních či tzv. šedých operátorů na přeprodeji jeho tarifů.
Velké rezervy má však mobilní internet v oblasti svého prapůvodního nasazení – v připojování notebooků či dokonce počítačů např. na chatách. ČR je přeci jen národ chatařů a málokomu se chce platit dvě ADSL přípojky.
Navíc mobilní operátoři nenápadně oddělili „data do mobilu“ od „dat do notebooku,“ aby donutili zákazníky aktivovat si hned dva datové tarify. Ta „do notebooku“ totiž nejdou aktivovat k hlasovému tarifu a ta „do mobilu“ mají zase FUP (omezení přenesených dat), které vám při využití s notebookem nebude stačit ani náhodou. Tím však zároveň vytvořili ideální podmínky pro prodej dat „do notebooku“ přes distribuční kanály.
A proč se do tohoto prodeje vrhnout? Jednak operátoři často sami nabízejí někdy i výrazná zvýhodnění na datový balíček kombinovaný s nějakým či konkrétním vybraným notebookem. Reseller, který tento balíček využije, pak takové notebooky může začít prodávat buď levněji než konkurence bez dat anebo za stejné peníze a s vyšší marží.
Někdy lze navíc narazit i na možnost získat kofinancování i pro reklamní nabídku notebooků plus datových balíčků se značkou konkrétního operátora. Z mobilních dat se tak pro resellera nestává ani tak prodejní artikl jako spíše zdroj zajímavých marketingových nabídek a způsob zvýšení prodejů. Ne, že by zákazníci o data k notebooku a priori stáli a rozhodovali se podle jejich přítomnosti v nabídce, ale pokud je k notebooku zdarma dostanou, nadávat vám nebudou. Když vy dostanete nějaký příspěvek či o něco vyšší marži, taky se zlobit nebudete. A spokojený bude samozřejmě i operátor, protože levněji svá data do notebooku stejně rezidenčnímu segmentu prodat neumí. U firem je to samozřejmě už o něčem jiném, ty ale obvykle kupují notebooky buď přímo, nebo u specializovaných resellerů.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.