Společnost Microsoft je další z řady velkých společností, jež touto dobou zveřejňují výsledky svého hospodaření ve třetím čtvrtletí. Jak si vedla?
Obrat Microsoftu ve třetím kvartále činil 18,5 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 16 %, a zisk se vyšplhal na 5,2 miliardy dolarů (0,62 dolaru na akcii), což je meziroční zlepšení o 17 %.
Výsledky zahrnují tržby z předprodejů, zejména operačního systému Windows 8.1, které činily 113 milionů dolarů. Ve stejném období loni se předprodej, zejména spojený s Windows a Office, na obratu podílel 1,4 miliardy dolarů.
Výnos z akcií meziročně klesl o 3 %, je však mnohonásobně vyšší než odhad analytiků, kteří očekávali výnos pouhých 9 centů oproti reálným 62 centům na akcii.
Od krabice k mraku
„Naše transformace zařízení a služeb pokračuje a spouštíme širokou škálu produktů určených firmám i jednotlivcům,“ uvedl v tiskovém prohlášení CEO společnosti Steve Ballmer.
Co tím myslel? Zejména snahu Microsoftu proměnit se z výrobce krabicového software na poskytovatele hardwarových zařízení a cloudových služeb.
Nová hierarchie hospodářských výsledků
Microsoft v tomto čtvrtletí rozdělil své hospodářské výsledky do dvou hlavních kategorií, nazvaných Devices & Consumer a Commercial. První se dále dělí na tři a druhá na dvě podkategorie.
Obrat kategorie Devices & Consumer vyrostl ve třetím čtvrtletí o 4 % na 7,46 miliardy dolarů. Segment Windows OEM meziročně klesl o 7 %, zatímco obrat z tabletů Surface stoupl na 400 milionů dolarů a zaznamenal zvýšení obratu i počtu prodaných kusů v porovnání s předchozím kvartálem. Odvětví reklamy ve vyhledáváním, poskytované například přes vyhledávací portál Bing, vyrostlo meziročně o 47 %.
V kategorii Commercial stoupl obrat meziročně o 10 % na 11,2 miliardy dolarů, k čemuž přispěl zejména silný prodej softwarových produktů jako jsou SQL Server, Lync, SharePoint a Exchange. Výrazně se do něj promítl i skok obratu cloudových služeb o více než 100 %.
Nový systém má své kritiky
Když Microsoft oznamoval nový formát hospodářských zpráv, sliboval si od nich větší přehlednost a transparentnost. Nový systém měl odrážet přechod do role poskytovatele hardwaru a cloudových služeb.
Objevují se však hlasy, že se docílilo přesného opaku. Kritici společnosti vyčítají zejména dva faktory, které ztěžují orientaci ve výsledcích.
Prvním je skutečnost, že nový formát míchá v rámci stejných podkategorií velmi odlišné odlišné produkty, což ztěžuje možnost zjistit, jak si vedl jeden konkrétní z nich. Druhým je naopak rozdělení výsledků klíčových produktů – například Windows a Office – do více podkategorií, což neumožňuje celkový pohled na jejich prodej.
Zdroj: IDG News Service