Během nedávno ukončeného fiskálního roku 2014 pokračovalo trápení Microsoftu s jeho řadou tabletů Surface. Ve zprávě pro americkou vládní agenturu pro cenné papíry společnost vykázala tržby spojené s těmito tablety ve výši 409 milionů dolarů za poslední čtvrtletí, ale, na rozdíl od předchozích kvartálů, neuvedl náklady.
Ty však bylo možné vyvodit z výročních výkazů a výsledků z předchozích čtvrtletí. Americký Computerworld vypočítal, že náklady v posledním období fiskálního roku činily 772 milionu dolarů, což znamená, že Surface vygenerovalo ztrátu 363 milionů. To je zatím nejvyšší kvartální ztráta od chvíle, kdy Microsoft začal vydávat čtvrtletní zprávy.
Část nákladů měla putovat z vývoje a výroby nové verze Surface Mini, kterou Microsoft nakonec nevypustil na trh a místo toho ji odepsal. Tablety měly přijít v květnu spolu s verzí Surface Pro 3, ale výrobce si to na poslední chvíli rozmyslel, údajně z obav, že by se zařízení špatně prodávala.
Před rokem bylo ještě hůře
V dlouhodobějším horizontu jde o pokračování trendu ztrátovosti celé řady. Za celý fiskální rok 2014 Microsoft z tabletů utržil 2,19 miliardy dolarů při nákladech 2,87 miliardy, tedy s celkovou ztrátou 680 milionů.
O rok dříve však bylo ještě hůře – při nákladech 1,9 miliardy dolarů Microsoft ve fiskálním roce 2013 z tabletů Surface utržil jen 853 milionů a dosáhl tak ztráty přibližně 1,05 miliardy dolarů.
Sečteno a podtrženo, Microsoft na Surface za dva roky od prvního uvedení na trh prodělal přes 1,7 miliardy dolarů.
Jak dlouho ještě?
Jakkoliv jde v rámci celkových výsledků společnosti o marginální položku (3 % celkové hrubé marže a 9 % hrubé marže divize zařízení ve fiskálním roce 2014) a tato ztráta Microsoft může jen těžko ohrozit, podepisuje se na jeho výsledcích.
Pokud by se Surface například ve fiskálním roce 2014 dostalo alespoň na nulu, nevyrostl by obrat Microsoftu za toto období meziročně o 11,5 %, ale o 12,4 %.
Otázkou tak zůstává, jak dlouho to ještě Microsoft vydrží. Nyní vkládá naděje do nedávno uvedené řady Pro 3, která se má zatím prodávat lépe než její předchůdkyně. Zda to postačí, ukáže zbytek kalendářního roku.
Zdroj: IDG News Service