Právě probíhající partnerské setkání Worldwide Partner Conference, pořádané Microsoftem v americkém Washingtonu, přineslo několik zásadních oznámení ohledně současné pozice společnosti a jejích plánů do blízké budoucnosti.
Po zveřejněném e-mailu Satyi Nadelly, který klade zásadní důraz na cloud a mobilitu, se očekávalo vyjádření společnosti ohledně změn jejího směřování do nových oblastí. Očekávání byla naplněna a nádavkem se partneři dozvěděli detaily o strategii, která má naopak za úkol chránit tradiční území Microsoftu, tedy osobní počítače.
S Microsoftem do mraků
V prvé řadě se Microsoft chce opřít o partnery a společnými silami dobýt lepší pozici na poli cloudových služeb. Společnost nejen ujasnila, že její cloudová strategie pro Office 365 a Windows Azure bude plně stát na partnerech v channelu, ale zároveň představila konkrétní podobu podpory, kterou jim poskytne.
Cílem této podpory je pomoci partnerům dosáhnout během kritického prvního roku ziskovosti. Nutnost silných počátečních investic do školení a transformace prodejních plánů a nabídky služeb chce Microsoft kompenzovat například odpuštěním některých poplatků nebo poskytnutí dotyčných cloudových služeb partnerům pro interní užití s tím, že jim budou hrazeny náklady v rozmezí od 25 % až do 200 %.
V brzké době chce Microsoft představit i plán pro cloudovou službu CRM Online, která má v kombinaci s Office 365 a Azure poskytnou zákazníkům vše, co mohou potřebovat.
Raději mít 14 % než 90 %
Druhou strategickou oblastí naznačená Satyou Nadellou je mobilita. Microsoft ve své tradiční doméně osobních počítačů drží 90% podíl, avšak v kontextu celkového trhu tzv. připojených zařízení (kromě PC sem spadají telefony, tablety a další zařízení, jejichž společným znakem je připojení k internetu) je jeho přítomnost podstatně nižší, konkrétně 14%.
Společnost ovšem ústy svého COO Kevina Turnera vyjádřila přesvědčení, že je to její výhoda. Firma s takovým podílem má sklony být dravější a hledat způsoby, jak si urvat alespoň část ze zbývajících 86 %, zatímco hegemon s 90% podílem má mít příliš mnoho starostí s tím, aby si svůj podíl podržel.
Útok na nové segmenty není úplnou novinkou. Microsoft již před několika měsíci přistoupil ke snížení či zrušení poplatků za OEM licence Windows pro levná a malá zařízení a vydal novou edici svého nejnovějšího operačního systému s názvem Windows 8.1 with Bing.
Ta se od běžné varianty liší prakticky nicotným detailem v rámci nastavení prohlížeče a jedná se především o další způsob, jak výrobcům dodat zlevněnou licenci. To vše v rámci další války, v níž Microsoft pouze neútočí na nové oblasti, nýbrž musí i bránit svou odvěkou doménu.
Hrozba jménem Chrome OS
Již zmíněnou 90% přítomnost v rámci segmentu tradičních stolních a přenosných PC totiž ohrožuje nový nepřítel v podobě operačního systému Chrome OS od Googlu. Některé statistiky ukazují, že chromebooky, tedy notebooky postavené na tomto systému, již dosáhly 35% podílu v rámci prodeje v USA, na což Microsoft musí reagovat.
Kevin Turner naproti konferenci hovořil o „předefinování cenové hladiny“ a uvedení notebooků s Windows, jejichž cena nepřesáhne 199 dolarů. Společnost se podle Turnera chce stát hráčem v segmentu low-endových zařízení, což ostatně ukazují i její výše zmíněné kroky.
Většina současného prodeje chromebooků v USA putuje do škol a státních institucí, ale počty objednávek rostou.
„Microsoft má důvod, proč se chromebooků obávat,“ uvedla Rajani Singhová, analytička společnosti IDC.
„Všichni o nich mluví. Mluví o nich i Intel. Všichni OEM výrobci přicházejí s agresivními předpověďmi prodeje. Co když se tyto předpovědi naplní?“
Zdroj: IDG News Service