Společnost Microsoft na základě svého nového průzkumu Byznys ve věku umělé inteligence uvádí, že jakkoliv českým firmám nechybí nadšení ohledně umělé inteligence (AI), zatím se projevuje spíše v laboratořích než v obchodní praxi.
Řada tuzemských organizací nemá stanovenou strategii ani obchodní scénáře, jak s AI naložit, a s jejím využíváním a aplikováním mírně zaostávají za jinými zeměmi. Pozitivní zprávou je, že 70 % tuzemských firem s využitím AI alespoň experimentuje.
Evoluce místo revoluce
České firmy se zatím spíše než na inovace zaměřují na zlepšení existujících firemních procesů. Se strategickým využitím umělé inteligence firmy naopak spíše vyčkávají a minimálně v krátkodobém výhledu výrazně zaostávají za průměrem.
Z průzkumu dále vyplývá, že dvouciferně rostoucí firmy zavádějí AI rychleji. Celkem 38 % z těchto podniků již aktivně pracuje na zavádění umělé inteligence a 90 % z nich plánuje do tří let investovat do rozvoje umělé inteligence v rozhodovacích procesech.
Lidé jsou, chybí vize
Vedle schopnosti přizpůsobit se rychle se měnícím tržním podmínkám (60 %) je hlavní překážkou při zavádění AI v českých firmách chybějící strategie pro AI (44 %) a nouze o konkrétní nápady, jak může AI přinést přidanou hodnotu zákazníkům (44 %).
Microsoft dodává, že že zatímco v jiných zemích, kde průzkum probíhal, mezi tři hlavní výzvy při zavádění AI často patří nedostatek talentovaných lidí (39 %), firmy v České republice obecně řeší spíše nedostatek vize.
Graf: Připravenost českých firem na umělou inteligenci
Průzkum Byznys ve věku umělé inteligence proběhl v lednu 2019 na vzorku 1 150 respondentů ze 13 zemí. V České republice se do průzkumu zapojilo 100 šéfů firem nad 250 zaměstnanců.
Zdroj: Microsoft