Na internetu Češi stále nejvíce nakupují počítače, notebooky a počítačové příslušenství (42 % respondentů), podstatnou převahu v nakupujících mají muži. Dvojkou v sortimentu je, podobně jako vloni, oblečení a obuv (40 %), které naopak nakupují více ženy.
„Zatímco počítače, notebooky či počítačové doplňky koupila na internetu v posledních 12 měsících polovina respondentů – mužů, z žen tak učinila necelá třetina. U oblečení a obuvi je tomu právě naopak,“ upozornila v tiskovém oznámení Hana Friedlaenderová, manažerka výzkumného projektu.
Vyplývá to ze srpnové studie společnosti Mediaresearch na téma E-commerce, které se zúčastnilo 1119 respondentů starších 15 let.
Zajímavý růst letos zaznamenalo sportovní vybavení, kosmetika a drogerie a doplňky, šperky či hodinky, které v porovnání s loňským výzkumem pořídilo přes internet více lidí.
Ne každému zboží se na internetu daří. Podíl lidí, kteří si v posledních 12 měsících pořídili přes internet fimy či video, oproti loňskému výzkumu poklesl o čtvrtinu.
Graf: Přehled nejčastěji nakupovaných produktů přes internet za poslecních 12 měsíců
Platba kartou roste, bankovním převodem platí ženy
V Čechách stále dominuje platba na dobírku, které dávají lidé přednost pro pocit větší kontroly a bezpečnosti, dle motta „z ruky do ruky“. Ke slovu se ale dostávají i platby kartou. Jako nejvíce využívaný způsob platby jej letos uvedlo 14 % respondentů, mezi nimiž bylo více mužů, vysokoškoláků, mladších lidí a lidí z větších měst.
Vedle platby kartou přes internet vzrost i podíl nakupujících, kteří nejčastěji využívají platbu přímo na pobočce při převzetí. Velmi často takto platí 23 % respondentů, kteří bydlí v městech nad 100 tisíc obyvatel (a jsou tedy v lepším dosahu takových poboček). Platba bankovním převodem je druhá nejčastější a preferují ji zejména ženy.
Graf: Nejčastější způsob platby za zboží při nákupu přes internet
Zákazníkem je spíše mladší středoškolák či vysokoškolák
Nakupování na internetu je v České republice doménou mladších uživatelů internetu se středním nebo vysokoškolským vzděláním. Frekvence nakupování se citelně zmenšuje u věkové kategorie nad pětapadesát let.
Muži nakupují na internetu srovnatelně často jako ženy, ale celkově v minulém roce utratili přes internet více. To je do jisté míry dáno sortimentem zboží, které si muži pořizují.
Služby e-commerce mají podle průzkumu v ČR vysokou úroveň, drtivá většina dotázaných zákazníků je s nakupováním na internetu velmi spokojena.
Nezanedbatelný podíl na tomto růstu nakupování přes internet mají také slevové servery, kam však směřují významně nižší částky, než do e-shopů.
Zdroj: Mediaresearch
Foto: © Tombaky – Fotolia.com