Mediaresearch: Plochá televize je v ČR standardem, tablet má 13 % domácností

11. 12. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
Společnost Mediaresearch zkoumala penetraci různých segmentů černé techniky a elektroniky napříč českými domácnostmi. Výsledky ukazují, že plochý televizor je standardem i v nižších vrstvách, a vyšší sociální skupiny se odlišují vlastnictvím tabletu či chytrého telefonu.

Vyšší socio-ekonomické třídy v České republice poznáte podle přítomnost chytrých telefonů a tabletů. Takový je závěr výzkumu společnosti Mediaresearch.

Zatímco například plochý televizor (LCD, LED nebo plazma) již v ČR vlastní většina domácností i z nižších socio-ekonomických skupin, z hlediska penetrace notebooků či digitálních fotoaparátů tyto skupiy zaostávají.

Plochý televizor vlastní bezmála 71 % českých domácností a i v nejnižší kategorii E je jím vybavena bezmála polovina domácností.

Za zenitem nejen z hlediska časového vývoje se nacházejí video přehrávače. Nejčastěji se nacházejí v domácnostech řazených do nižší střední třídy (C3 a D1), a to ve 20 % případů. V nejvyšší kategorii A jsou jen v 17 % domácností. O něco lépe jsou na tom DVD přehrávače.

Vlastnictví dvou a více televizorů podle výzkumu není znakem vyššího socio-ekonomického statusu, ale souvisí spíše s počtem osob žijících v domácnosti.

Tablet vlastní dvakrát víc domácností než před rokem

Aktuálním hitem na poli mediálních zařízení jsou mobilní zařízení, především chytré mobilní telefony a tablety. Procento českých domácností vlastnících tablet se za poslední rok zdvojnásobilo, z 6,4 % na více než 13 %. Chytrý mobilní telefon se nachází již ve čtvrtině českých domácností.

Tablet resp. chytrý telefon vlastní ve skupině A celých 23 %, resp. 53 % domácností, zatímco ve dvou nejnižších kategoriích D2 a E jen 4 %, resp. 8 % domácností.

Podobně strmý profil má ještě vlastnictví televizorů s moderními funkcemi (chytré nebo 3D televize, time-shift).

Technické novinky se vyznačují nejen v čase dynamicky rostoucí penetraci, ale také specifickou strukturou svých uživatelů. Jako první si je pořizují domácnosti s nejvyšším socio-ekonomickým statusem, tj. domácnosti nejvýše postavené z hlediska vzdělání, profesního postavení a příjmů.

Proto lze u těchto předmětů pozorovat nejvyšší penetraci v socio-ekonomických skupinách A a B, zatímco posléze míra penetrace poměrně prudce klesá k nejnižším skupinám D a E.

Tabulka – Procentuální vyjádření penetrace technikou v jednotlivých kategoriích

ICTS24

Mediaresearch používá vlastní metodu dělení českých domácností na osm stejně velkých skupin označených A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E podle jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Více o klasifikaci najdete zde.

Zdroj: Mediaresearch

Čtěte dále

IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi