Vyšší socio-ekonomické třídy v České republice poznáte podle přítomnost chytrých telefonů a tabletů. Takový je závěr výzkumu společnosti Mediaresearch.
Zatímco například plochý televizor (LCD, LED nebo plazma) již v ČR vlastní většina domácností i z nižších socio-ekonomických skupin, z hlediska penetrace notebooků či digitálních fotoaparátů tyto skupiy zaostávají.
Plochý televizor vlastní bezmála 71 % českých domácností a i v nejnižší kategorii E je jím vybavena bezmála polovina domácností.
Za zenitem nejen z hlediska časového vývoje se nacházejí video přehrávače. Nejčastěji se nacházejí v domácnostech řazených do nižší střední třídy (C3 a D1), a to ve 20 % případů. V nejvyšší kategorii A jsou jen v 17 % domácností. O něco lépe jsou na tom DVD přehrávače.
Vlastnictví dvou a více televizorů podle výzkumu není znakem vyššího socio-ekonomického statusu, ale souvisí spíše s počtem osob žijících v domácnosti.
Tablet vlastní dvakrát víc domácností než před rokem
Aktuálním hitem na poli mediálních zařízení jsou mobilní zařízení, především chytré mobilní telefony a tablety. Procento českých domácností vlastnících tablet se za poslední rok zdvojnásobilo, z 6,4 % na více než 13 %. Chytrý mobilní telefon se nachází již ve čtvrtině českých domácností.
Tablet resp. chytrý telefon vlastní ve skupině A celých 23 %, resp. 53 % domácností, zatímco ve dvou nejnižších kategoriích D2 a E jen 4 %, resp. 8 % domácností.
Podobně strmý profil má ještě vlastnictví televizorů s moderními funkcemi (chytré nebo 3D televize, time-shift).
Technické novinky se vyznačují nejen v čase dynamicky rostoucí penetraci, ale také specifickou strukturou svých uživatelů. Jako první si je pořizují domácnosti s nejvyšším socio-ekonomickým statusem, tj. domácnosti nejvýše postavené z hlediska vzdělání, profesního postavení a příjmů.
Proto lze u těchto předmětů pozorovat nejvyšší penetraci v socio-ekonomických skupinách A a B, zatímco posléze míra penetrace poměrně prudce klesá k nejnižším skupinám D a E.
Tabulka – Procentuální vyjádření penetrace technikou v jednotlivých kategoriích
Mediaresearch používá vlastní metodu dělení českých domácností na osm stejně velkých skupin označených A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E podle jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Více o klasifikaci najdete zde.
Zdroj: Mediaresearch