Dotazování na přelomu března a dubna 2009 se zúčastnilo celkem 1023 respondentů z internetového netpanelu. Základní zjištění jsou pro elektronické obchodování pozitivní. Naprostá většina internetové populace již na internetu nakupovala a je s nakupováním spokojená. Polovina lidí na internetu nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku. Rozdělení výdajů na nákupy za poslední rok je poměrně vyrovnané.
Segment e-commerce vykazuje na českém internetu vysokou návštěvnost také dle dat NetMonitoru. Výzkum pro APEK ukázal, že téměř celá česká internetová populace (95 %) už někdy nakupovala na internetu. Necelá polovina internetových uživatelů (49 %) nakupuje v e-shopech alespoň jednou za čtvrt roku. Dvě třetiny uživatelů vyřídí nákup přes internet alespoň jednou za pololetí. Méně často pak v e‑shopech nakupuje čtvrtina internetových uživatelů.
Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010
Kolik utratí?
Naprostá většina nakupujících na internetu (99 %) uvádí, že je na základě svých osobních zkušeností z posledního roku s nakupováním převážně spokojena. Přes tři čtvrtiny uživatelů však při nakupování vnímá ohrožení možnými riziky. Největší obavy mají lidé z finančních podvodů, podvodů týkajících se kvality produktů a reklamačních podmínek.
Kolik lidé za rok utratí za nakupování na internetu? Pětina nakupujících uvádí, že v posledním roce utratila na internetu více než 20 tis. Kč. Další pětina nakupujících utratila mezi 10 a 20 tis. Kč. Téměř polovina „e-shopperů“ utratila v internetových obchodech částku 1 až 10 tis. Kč. Drobnější nákupy zboží na internetu v celkové hodnotě do 1000 Kč uvádí necelá desetina respondentů. Většina lidí pak předpokládá, že bude v příštím roce utrácet v e‑shopech ve stejné míře jako loni.
Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010
Elektronika přes e-shopy
V posledních 12 měsících lidé na internetu utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware (45%). Přibližně třetina lidí v internetových obchodech v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí (bílé) spotřebiče a knihy. V kamenných obchodech lidé stále nakupují především zboží krátkodobé spotřeby (potraviny, drogerii, atd.).
Některé produktové kategorie se však již teď stávají doménou e‑shopů. V prvé řadě se jedná o počítače, hardware, software a elektroniku všeobecně. Postupně roste i kategorie oblečení, sportovního vybavení nebo třeba hraček. Bude zajímavé sledovat, zda a jak rychle se podíl nákupů těchto komodit bude dále měnit ve prospěch e-shopů. Další nárůst v oblasti internetového nakupování lze do budoucna očekávat v oblasti elektronického zajišťování vstupenek na kulturní či sportovní akce a zařizování dovolených a vůbec záležitostí spojených s cestováním.
Zdroj: MEDIARESEARCH