Pouze 16 % českých uživatelů internetu by bylo ochotno vyměnit veškeré své knihy za knihy elektronické. Takový je alespoň výsledek průzkumu agentury Mediaresearch.
Téměř třetina respondentů dává jednoznačně přednost knize papírové. Dalších 40 % oslovených uživatelů internetu sice dává přednost papírové knize, ale nebrání se ani knihám elektronickým.
Pouze 7 % oslovených už dnes raději sáhne po elektronické knize namísto po knize klasické – papírové.
Největší motivací pro pořizování knih je podle výsledků průzkumu mobilita, tedy možnost nosit si svou knihovnu doslova v kapse. To je největší plus elektronických knih pro 34 % dotázaných. Nedostatek místa a problémy se skladováním klasických knih hovoří ve prospěch těch elektronických u 20 % oslovených.
Necelá pětina (17 %) respondentů vyzdvihuje také příznivější ceny elektronických knih. Nové vydání knihy v elektronické podobě je motivací k jejímu pořízení pro 15 % oslovených. Pro 12 % respondentů je důležitá zkušenost přátel s elektronickými knihami.
Klesající cena čteček motivuje pořízení elektronické knihy 17 % respodentů. Dále 6 % oslovených zmiňuje zvyšující se kvalitu čteček. Pro 14 % dotázaných je důležitá rozšiřující se nabídky elektronických knih v češtině.
Shrnující graf motivací k nákupu elektronických knih naleznete na konci textu i s meziročním srováním. Mezi motivacemi pro pořízení elektronické knihy se překvapivě neobjevují některé benefity jako je rychlé pořízení elektronických knih přes internet, přizpůsobitelnost fontu a velikosti písma či možnost prohledávání jejich obsahu
Specializované čtečky předběhly mobily a tablety
Podle průzkumu agentury Mediaresearch rozšíření specializovaných hardwarových čteček elektronických knih meziročně stouplo o 22 %. Konkrétní „rozložení sil“ mezi různá zařízení umožňující čtení elektronických knih bohužel agentura ve zprávě pro média nezveřejnila
Uvedla pouze, že specializované čtečky u čtenářů elektronických knih v oblibě překonaly mobily a tablety. Ke čtení elektronických knih se stále využívají i přenosné a stolní počítače.
Podle některých prodejců elektronických knih přitom negativní postoj čtenářů k e-knihám tkví ve špatné zkušenosti se zařízením, které není pro čtení elektronických knih navrženo.
Zdroj: Mediaresearch