Mediaresearch: DVB-T poráží analog i satelit

28. 5. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor:
Agentura Mediaresearch provedla pro Asociaci televizních organizací v rámci projektu Elektronického měření sledovanosti televize další kontinuální výzkum. S postupným rozšiřováním pokrytí DVB-T je znát pokles analogu a stagnace satelitního a kabelového příjmu.

Jedním z nejvýznamnějších vlivů na změny v televizním chování českých domácností posledních let je přechod na digitální televizní vysílání. Postupné vypínání analogového vysílání od roku 2008 doprovázené spouštěním digitálního pozemního vysílání DVB-T se výrazně promítá do změn ve způsobu příjmu televizního signálu a také ve vybavenosti českých domácností televizní technikou.

V důsledku probíhajícího procesu digitalizace za poslední tři roky výrazně ubylo domácností přijímajících analogové pozemní televizní vysílání. Ze 73,2 % domácností, které deklarovaly analogové pozemní vysílání jako jeden z příjmů v 1. kvartále 2008, jich v roce 2010 zůstává 27,4 %. Stejně výrazný pokles můžeme pochopitelně pozorovat u domácností, které jiný než analogový příjem nemají (z 61,7 % na 17,8 %).

Přechod na digitální vysílání se samozřejmě promítá do výrazného nárůstu domácností, které přijímají televizní signál prostřednictvím DVB-T. Z desetiny domácností (9,2 %), které v prvním čtvrtletí roku 2008 uváděly možnost digitálního pozemního příjmu, se podíl v průběhu dalších let vyšplhal až na současné dvě pětiny domácností (39,3 %).

Příjem přes satelit stagnuje

Využívání satelitního příjmu v českých domácnostech vykazovalo od roku 2007 po dobu dvou let pravidelný významný nárůst. Od prvního kvartálu roku 2009 k dalšímu nárůstu celkové penetrace využívání satelitního vysílání v domácnostech zatím nedochází. V současné době deklaruje příjem televize prostřednictvím satelitu 24 % domácnosti.

Podíl domácností s kabelovým či IPTV příjmem v českých domácnostech stagnuje a přes mírné kolísání v čase si udržuje přibližně čtvrtinový podíl (24,6 %).

Deklarované typy příjmu televizního vysílání

Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 2007 - 2010, TV domácnosti (květen, 2010)

Jak jsou vybaveny domácnosti?

Jak dochází k obměně vybavenosti televizní technikou, ukazuje porovnání výsledků z prvního čtvrtletí 2007 a 2010. V televizních domácnostech již několik let dochází k jednoznačnému nahrazování video přehrávačů/rekordérů DVD přehrávači/rekordéry. Poslední vlna Kontinuálního výzkumu ukazuje, že DVD přehrávač nebo rekordér vlastní 57,3 % domácností, zatímco video má 37,3 % domácností, což je situace opačná roku 2007. Zařízení s pevným diskem pak nalezneme v 7,2 % domácností.

Podíl domácností vlastnících LCD nebo plazmový televizor vzrostl za poslední tři roky z 10,5 % na 37,8 %. Na nárůstu se taktéž částečně podílí digitalizace, v průběhu které si domácnosti pořizují nejen set‑top‑boxy, ale také nové televizory s digitálním tunerem. S nárůstem LCD a plazem také souvisí současně více než čtvrtinový podíl domácností (25,8 %), které uvádějí vlastnictví televizoru umožňujícího příjem vysílání v HD rozlišení (Full HD, nebo HD Ready).

bitcoin školení listopad 24

Vybavenost TV technikou

Zdroj: ATO – MEDIARESEARCH, STEM/MARK, Kontinuální výzkum 2007 - 2010, TV domácnosti (květen, 2010)

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem