Asociace pro elektronickou komerci zveřejnila výsledky výzkumu výhod e-shopů z pohledu zákazníků. Výsledky ukazují, že největším argumentem pro e-shop je cena.
Jako hlavní výhodu ji uvedla téměř třetina respondentů (32 %). Na druhém místě se ocitla možnost objednání zboží kdykoliv (19 %) a na třetím možnost srovnání nabídky jednotlivých obchodů (18 %).
“V začátcích nakupující na Internet opravdu přilákaly nejnižší ceny a tento důvod stále vede. Postupem času se důležitějšími stávají i další výhody ať už úspora času v kombinaci s možností dodání kdykoliv nebo třeba možnost jednoduchého srovnání několika nabídek různých obchodů,” okomentoval výsledky Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Mezi dalšími výhodami (viz graf) zákazníci uváděli úsporu času nebo dodání domů. Pouze 1 % respondentů nevidí u e-shopu žádnou výhodu oproti kamenném obchodu.
Jak lidi nakupují na internetu?
Z průzkumu rovněž vyplynulo, že Češi mají dva oblíbené způsoby nakupování na internetu. V prvním případě zákazník navštěvuje jemu známý e-shop, s nímž má dobrou zkušenost z minulých nákupů.
Druhou variantou je nepřekvapivě používání on-line srovnávačů cen a rozhodování se podle nich.
Recenze nejsou výhodou... nebo ano?
Z výsledků průzkumu je vidět, že pouze 3 % respondentů uvedla jako výhodu možnost podívat se na hodnocení kvality nabízených produktů ostatními uživateli.
Pouhé jedno procento potom vidí jako výhodu hodnocení spolehlivosti obchodů ostatními uživateli.
Z jiných výzkumů je však známo, že recenze při on-line nákupech zohledňuje 33 % uživatelů často, 47 % občas, 15 % výjimečně a pouze 5 % nikdy.
Průzkumu se zúčastnilo 1365 respondentů nakupujících v e-shopu alespoň jednou za rok.
Obr. 1 - Graf hlavních výhod nákupu v e-shopu.
Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci