V maloobchodě (vč. prodeje pohonných hmot) se v prosinci 2014 sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 1,2 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 0,7 %.
Nejrychleji v prosinci rostl prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 34,2 %) a pokračoval vyšší zájem spotřebitelů o nákupy v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení (růst tržeb o 8,9 %). Pokračovalo snižování cen u většiny nepotravinářského zboží, nejvýrazněji v sortimentu ICT zařízení.
Za celé 4. čtvrtletí 2013 se tržby v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) zvýšily o 1,1 %. Čtvrtletně data o maloobchodě ICT ČSÚ nepublikoval.
Prodej ICT v ČR loni rostl o 9 %
V roce 2013 klesly v českém maloobchodě tržby reálně meziročně o 0,1 %, přičemž pokles byl zaznamenán v prvním pololetí, ve druhé polovině roku převládl růst.
Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 26,8 %). Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení (o 8,8 %).
Slovenský trh ICT koncem roku rostl
Na Slovensku se v prosinci meziměsíčně navýšily tržby ve velkoobchodě o 3,6 %, maloobchod naopak klesl o 0,2 %.
Meziročně poslední měsíc roku znamenal 6,6% růst velkoobchodu napříč všemi oblastmi, přičemž nejrychleji rostl velkoobchod s ICT zařízeními, a to o 13,3 %.
V porovnání s prosincem 2012 rostly také maloobchodní tržby, ICT se na růstu podílelo navýšením o 4,7 %.
Celkové velkoobchodní tržby na Slovensku za rok 2013 rostly o 2,4 %. Avšak velkoobchodní prodej ICT klesl o 0,5 %. Tržby v maloobchodě v podstatě stagnovaly při 0,1% navýšení. Vliv segmentu ICT na maloobchod Štatistický úrad Slovenskej republiky nezveřejnil.
Zdroj: Český statistický úřad, Štatistický úrad Slovenskej republiky