Společnost Mallpay uvádí, že koronavirem poškozené dodavatelské řetězce a logistické problémy zatápí už déle než měsíc českým e-shopům. I u těch velkých totiž klesá spolehlivost v doručení objednaného zboží – zejména elektroniky.
O 270 % narostly problémy s dodáním zboží, 12× pak reklamace kvůli významnému zpoždění zásilek vinou pozdního naskladnění zboží, což podle odborníků vede k nárůstu ve využívání platebních metod, které umožní bezpečně zaplatit až po doručení objednávky.
CEO Mallpay Adam Kolesa v tomto kontextu říká, že využívání odložené platby roste od začátku ledna. Podle něj souvisí na jedné straně s vlnou výprodejů, na druhé straně ale větší opatrností při nákupech.
Stačí jedna nepříjemná zkušenost
Kolesa upozorňuje, že kvůli dodavatelům klesá spolehlivost i u velkých hráčů, kteří nemají šanci mít situaci pod kontrolou. Riziko nedoručení některých typů zboží je tak největší za poslední roky a často záleží na přístupu e-shopu, jak rychle dokáže vrátit peníze za nedoručenou objednávku.
„Stačí, aby se zákazník v e-shopu jednou spálil, čekal několik týdnů na nedoručené zboží, které zaplatil dopředu a neměl ani objednávku, ani peníze. Příští nákup už si dá pozor a raději nakoupí s odloženou platbou,” zmiňuje Kolesa.
„Máme i klienty, kteří nás začali využívat například poté, co kupovali novou televizi kvůli olympiádě. E-shop jim ji nezvládl dodat, drží jim peníze a oni tím pádem nemohli nakoupit jinde,“ dodává.
Odložená platba i pro nákupy v zahraničí
Zájem o odloženou platbu – tentokrát spojenou s takzvanými chytrými kreditkami – pak podle Mallpay zvedá ještě další trend. Díky dočasným daňovým úlevám se stále více Čechů pouští do nákupů v Polsku.
Za benzín nebo potraviny podle údajů společnosti utratí lidé klidně desítky tisíc korun, nakupují do zásoby, a to často nehledě na aktuální zůstatek na běžném účtu.
„V takovém případě volí odloženou platbu s ohledem na bezpečí – platby mají plně pod kontrolou, kartu mohou kdykoli pozastavit – ale také fakt, že často vyrazí do ciziny pár dnů před výplatou a nákupy pohonných hmot a potravin díky tomu mohou uhradit až zpětně,“ vysvětluje Kolesa.
Podle něj navíc nejde o ojedinělý trend. „Přináší nám to zcela nové typy zákazníků, pro které byly služby fintechů ještě před nedávnem naprosto neznámé vody,“ uzavírá.
Zdroj: Mallpay