Mallpay: E-commerce v posledních dvou letech zažila generační posun

15. 3. 2022
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Mallpay
Adam Kolesa, šéf fintechu Mallpay, představuje sedm klíčových trendů, které se v blízké budoucnosti dotknou světa online plateb.

Společnost Mallpay uvádí, že změny, jaké přinesly poslední dva roky, česká e-commerce zatím nepamatuje. Chuť, ale i nutnost nakupovat online přivedla do e-shopů snad nejpestřejší skladbu zákazníků v historii.

Co se dozvíte v článku
  1. Oslabení duopolu Visa × Mastercard
  2. Nástup PSD2 plateb jako bezplatné alternativy platebních tlačítek
  3. Zvyšování podílu QR plateb
  4. Ambiciózní fintechy se připravují na Česko
  5. Odložená platba nebo chytré placení?
  6. Dobírka přežila svou smrt
  7. Mají šediny, ale i kupu peněz

Zběsilé tempo inovace se podle Mallpay poprvé posunulo od velkých obchodníků i mezi malé a střední. Celý trh zažil generační posun v celé řadě oblastí – od logistiky nebo mezinárodní expanze po platby.

To vše dle CEO Mallpay Adama Kolesy dalo vzniknout novým trendům, které budou provázet internetový obchod v letošním roce. Kolesa proto v tomto kontextu vybral sedm nejzásadnějších, které se dotknou světa online plateb.

Oslabení duopolu Visa × Mastercard

Kolesa uvádí, že propad hodnoty akcií obou společností, který s drobnými přestávkami ledujeme od poloviny loňského roku, naznačuje, že se trh začíná vymezovat proti starým pořádkům. Duopolisti si podle něj nicméně odmítají připustit, že změna je nutná.

Například Visa dostala v posledních měsících jasnou zpětnou vazbu, že musí se svým postavením zacházet opatrně. Kolesa připomíná kauzu britského Amazonu, který v reakci na poplatky poměrně nekompromisně stanovil termín, kdy přestane Visa karty akceptovat jako platební prostředek.

Fintechový svět nemá rád monopolisty. Takže se nezávislost na Vise nebo Mastercardu logicky stále častěji objevuje jako jeden z benefitů nových řešení,” komentuje.

Nezávislost na duopolu se stává tématem jak pro obchodníky, tak určitou módou v oblasti osobních financí. A v širším kontextu to je i jeden z hnacích motorů pronikání kryptofintechů do světa běžných plateb,“ dodává.

Nástup PSD2 plateb jako bezplatné alternativy platebních tlačítek

Šéf Mallpay dále poukazuje na to, že po velkých a částečně nenaplněných očekáváních, která přinesla před třemi lety směrnice PSD2, se postupně seznamujeme s jejími dlouhodobými dopady na trh.

Díky větší penetraci PSD2 plateb do jednotlivých řešení by se s nimi mohla letos konečně seznámit široká veřejnost. Jakkoli z pohledu UX zatím ztrácí například oproti kartám, už nyní ukazují, že mohou být dobrou alternativou k platebním tlačítkům,” zmiňuje Kolesa.

Ten hlavní zlom však přijde ve chvíli, kdy se je naučí využívat více uživatelů a pro e-shopy bude atraktivnější s nimi začít více pracovat. Není od věci připomenout, že z uživatelského pohledu celý proces připomíná například BankID, na které si zákazníci také rychle zvykli,” upřesňuje.

Zvyšování podílu QR plateb

QR kódy jsou podle Kolesy dalším příkladem předčasně pohřbívané technologie, která se zvládla vrátit na výsluní. A jak ukazují příklady zejména za asijských zemí, kde nikdy neztratily svou popularitu, je kam se posouvat. Zejména díky tomu, že se jedná o otevřený a snadno dostupný standard.

Díky implementaci QR plateb do většiny systémů elektronického bankovnictví se podle něj kódy stále častěji objevují nejen na fakturách a účtech a zkušenost s nimi už se dá označit za masovou. Podobně populární jsou napříč aplikacemi, kde se mohou za pár let stát hlavním způsobem, jak platit.

Ambiciózní fintechy se připravují na Česko

CEO fintechu dále upozorňuje, že Česká republika sice svou velikostí nepatří mezi trhy, které by měly globální fintechy zařazené v prioritních skupinách pro svou expanzi, přesto se mu po letech přehlížení začíná konečně dostávat alespoň částečné pozornosti.

Zatím se sice podle Kolesy jedná o velice opatrné kroky, ale ty jsou vždy předzvěstí přípravy na frontální útok. Týká se to hned několika zásadních hráčů – Klarny, Stripe nebo třeba fintechů Adyen, Kevin či Revolut. Většina z nich už svůj produkt plně lokalizovala.

Je třeba si uvědomit, že Česko není velký trh, na druhou stranu i globální hráči si uvědomují jeho unikátnost. Šanci zaujmout tu dostanou jen jednou a čím déle budou otálet, tím je pravděpodobnější, že dá trh přednost lokálním řešením,” zmiňuje Kolesa.

Takže vidím v podstatě tři scénáře – lokalizaci produktu a postupné zahřívání trhu, plnohodnotný vstup do Česka a celého regionu anebo investice do lokálních řešení. První varianta je pochopitelně nejpravděpodobnější, ale možná budeme ještě překvapení,” nastiňuje.

Odložená platba nebo chytré placení?

Kolesa dále uvádí, že BNPL neboli odložená platba nepřestává být ani po třech letech globálně nejrychleji rostoucí platební metodou, která si našla pevné místo v platebním mixu i v Česku.

Z hlavního produktu, který byl dlouhou dobu must-have většiny platebních fintechů, se však podle něj začíná stávat jen jeden z jimi nabízených produktů. Většina řešení totiž k bezplatnému posunutí splatnosti přidává ještě další funkce. A na trhu se začíná spíše pracovat s pojmem “chytré placení” nebo “obohacená platba”.

S rostoucím počtem BNPL řešení se ukazuje, že to nemůže být dlouhodobě hlavní nebo dokonce jediný produkt, který platební fintechy nabízí. Proto se do samotného momentu platby začíná koncentrovat výrazně víc benefitů,“ objasňuje Kolesa.

Dobírka přežila svou smrt

Dobírku, jednu z dlouhodobě nejoblíbenějších – ale pro obchodníky také nejdražších – plateb podle šéfa Mallpay překvapivě úplně nedorazila ani korona. A každý, kdo čeká její rychlý konec letos, se nejspíš plete, přestože náklady na ní i s ohledem na rostoucí ceny paliv extrémně rostou.

Platbou při převzetí ať už u kurýra nebo na pobočce je dnes stále zaplacen každý čtvrtý nákup. Což je dle Kolesy obdivuhodné s přihlédnutím k tomu, že jí nefandí ani samotní obchodníci a neváhají tuto metodu stále více zpoplatňovat.

Zmizí tedy dobírka úplně? Podle Kolesy nikoli. „Ale její role se zásadně proměn a bude zdražovat. A i kvůli tomu bude její podíl nadále klesat. V té nejoblíbenější podobě bude stále více nahrazována odloženými platbami, které ji dokonce významně předčí,“ uvádí.

Nezpoplatněná platba hotově nebo kartou při převzetí se podle Kolesy stane výsadou takřka výhradně velkých poboček a showroomů. A bude jednoduše ústupkem za to, že dorazíte na místo a pravděpodobně si zde nad rámec objednávky zaplatíte ještě něco z shopu.

Všude jinde už dnes existují výrazně vhodnější alternativy v čele s odloženou platbou. A s pokračujícím trendem efektivizace platebních metod, který je teď pro českou e-commerce typický, začne v byznysu rychle ztrácet smysl,“ nastiňuje.

Mají šediny, ale i kupu peněz

CEO Mallpay v neposlední řadě připomíná i jednu zásadní změnu, týkající se nových typů zákazníků, na které se budou letos e-shopy učit cílit. Online letos začali nakupovat úplní internetoví nováčci – skupina, která nemá jasné sociodemografické vymezení – ale třeba také senioři.

Ti už s internetem zkušenosti mají, jen ho k nakupování využívali méně, než je obvyklé u zbytku populace. Dnešní “babičky a dědečkové” za monitorem, které si možná pod dojmem fotek z fotobank představíme v brýlích a s vytřeštěnýma očima, je ovšem podle Kolesy nutné brát vážně.

Nejsou závislí na důchodu, už neživí děti, mají peníze a chtějí si je užívat. Navíc jejich zkušenosti se proměnily – dnešní šedesátník je podle šéfa fintechu logicky úplně jiný než před deseti lety.

Paradoxně o této cílové skupině víme pořád poměrně málo a jednou z důležitých misí obchodníků bude umět si ji udržet i bez koronavirového tlaku,” komentuje Kolesa.

bitcoin_skoleni

Klíčovou informací může být, že právě u starších uživatelů se komfortní platba stává hlavním faktorem pro dokončení objednávky. A že neradi platí dopředu i na důvěryhodných e-shopech,“ uzavírá.

Zdroj: Mallpay

Čtěte dále

HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell