Společnost Kaspersky Lab přinesla výsledky svého celosvětového šetření 2014 IT Security Risk, které mapují přístup k IT strategiím a bezpečnosti v podnikové sféře. Z průzkumu vyplývá, že velmi malé podniky (do 25 zamětnanců) většinou nepovažují IT za hlavní součást strategického rozhodování.
Pouze 15 % velmi malých podniků v České republice umístilo IT strategii mezi dvě nejvyšší priority řízení byznysu (celosvětově to bylo 19 %). U českých podniků nad 100 zaměstnanců už to bylo 18 % (celosvětově 30 %) a u podniků nad 5 000 zaměstnanců dokonce 67 % (celosvětově 35 %).
Na velikosti nezáleží
Kaspersky uvádí, že se mnoho malých podniků se domnívá, že jsou příliš bezvýznamné na to, aby zajímaly kyberzločince. Průzkum společnosti Verizon z roku 2013 však ukázal, že více než 30 % průniků do datových systémů se odehrálo ve společnostech, které měly 100 a méně zaměstnanců.
Kybernetické zločince totiž nezajímá velikost firmy, nýbrž to, zda zpracovává detaily plateb kreditními kartami, ukládá zákaznické informace nebo plánuje vývoj nových produktů.
Podle studie Kaspersky Lab si velmi malé podniky nebezpečí uvědomují. 36 % dotázaných v Česku uvedlo ochranu dat jako jednu ze tří hlavních obav spojených s podnikovým IT, společně se zajištěním plynulosti provozu pro obchod důležitých systémů.
Chybí spíše prostředky, ne znalosti
Navzdory nízké prioritě IT strategie však respondenti uvedli, že si jsou bezpečnostních rizik vědomi. Více než třetina (36 %) dotázaných českých firem uvedlo ochranu dat jako jednu ze tří hlavních obav spojených s podnikovým IT.
Velmi malé firmy si mají zároveň uvědomovat bezpečnostní rizika mobilních zařízení. Celkem 34 % respondentů v posledních 12 měsících zavedlo do svého IT systému mobilní zařízení, což je prakticky stejný podíl jako u větších podniků.
Bezmála čtvrtina dotázaných českých velmi malých firem pak zabezpečení těchto přístrojů umístilo do prvních třech bezpečnostních priorit pro nadcházející rok.
Kaspersky Lab proto dodává, že slabší důraz na zabezpečení IT systémů ve velmi malých podnicích tedy zřejmě nevychází z neznalosti, ale spíše z rozpočtových priorit.
Průzkumu se zúčastnilo přiblžně 3 900 podnikových respondentů z 27 zemí včetně České republiky.
Zdroj: Kaspersky Lab