Malé a střední firmy využívající velká data vykazují vyšší optimismus (Ipsos Mori)

1. 4. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Rawpixel - Fotolia.com
Každoroční studie, kterou zadává společnost Microsoft, ukázala, že evropské malé a střední firmy (včetně těch českých) si jsou vědomy výhod využívání tzv. velkých dat a cítí se být připraveny na získávání nových zákazníků a pronikání na nové trhy.

Společnost Microsoft zveřejnila výsledky průzkumu, který pro ni vypracovala agentura Ipsos Mori mezi malými a středními podniky (MSP). Podle studie Náskok díky technologiím očekávají malé a střední podniky, které umí těžit ze svých „velkých dat“, během příštích 12 měsíců růst - na rozdíl od těch, které data systematicky nepoužívají.

Graf 1 - Očekávání malých a středních podniků

Očekávání MSP

Zdroj: Microsoft

Průzkum provedený mezi 6 200 zaměstnanci z celkem 20 evropských zemí ukazuje, že 45 % podniků využívajících aktivně svá data očekává finanční růst.

Mezi těmi, kdo s daty nepracují, je optimistických jen 20 %. Tento trend se podle Microsoftu začíná projevovat i v České republice – 43 % „datově zdatných“ podniků očekává růst oproti třetině MSP, které s daty nepracují.

Podniky sedí na pokladu, stačí po něm jen sáhnout

Podniky, které umí vytěžit hodnotu ze svých dat, budou v Evropě i v Česku hlavním hnacím motorem ekonomického růstu. Častěji vstupují na nové trhy, mají produktivnější týmy a dokážou navázat pevnější vztah se svými zákazníky,“ uvedl Ondřej Novodvorský, ředitel českého Microsoftu pro segment malých a středních firem.

Firmy všech velikostí dnes doslova sedí na pokladu - neustále rostoucím objemu informací, od dat o zákaznících a obchodu až po trendy v odvětví. Pro MSP představují jedinečnou konkurenční výhodu, protože většinu dat, které potřebují k tomu, aby rostly, už mají. Stačí jen začít je systematicky používat. Dobrá zpráva je, že nástroje, které k tomu potřebují, jsou dnes jednoduché a finančně velmi dostupné,“ doplnil Novodvorský.

Graf 2 - Přesvědčení malých a středních podnikůPřesvědčení MSP

Zdroj: Microsoft

Získat výhodu, inovovat a odlišit se

Jak využívají data firmy, které očekávají růst? Průzkum zjistil tři hlavní oblasti, kde rostoucí firmy umí ze svých dat vytěžit výhody:

1. Využití dat pro vyhledávání a udržení zákazníků

MSP podle průzkumu považují získávání a udržení nových zákazníků za největší výzvu pro příštích 12 měsíců. Shodly se na tom dvě třetiny šéfů evropských MSP, v Česku dokonce tři čtvrtiny.

Práce s daty hraje právě zde velkou roli - dvě třetiny evropských (63 %) a více než polovina českých (54 %) zaměstnanců, kteří aktivně pracují s daty, se cítí být připraveni na nalézání nových zákazníků a příležitostí.

Naopak u těch, kteří s daty nepracují, jde pouze o 37 %, resp. 25 % zaměstnanců. Podobně je tomu i u schopnosti vytvářet silnější vazby se stávajícími zákazníky.

2. Využití dat pro budování silného obchodního týmu

Pro šéfy MSP je jedním z největších interních problémů zajistit, aby jejich lidé měli potřebné obchodní dovednosti a byli schopni dělat správná rozhodnutí. I zde podle studie pomáhá chytré používání moderních technologií a dat.

Celkem 57 % evropských a 54 % českých „datově zdatných“ firem uvádí, že moderní technologie zvyšují týmovou produktivitu. Z firem, které data aktivně neužívají, toto uvedlo pouze 23 % evropských a 13 % českých.

3. Využití dat pro účely inovací a odlišení se od ostatních

Celých 70 % oslovených podniků, které pracují s daty, věří, že digitální technologie zlepšují jejich schopnost inovovat (oproti 50 % ostatních). Znalosti, které díky datům získají, jim podle Microsoftu pomáhají vytvářet nové obchodní modely a strategie, a získat náskok před konkurencí.

bitcoin školení listopad 24

MSP jsou skutečným motorem ekonomického růstu. Podle Evropské komise představují 99 % celého obchodu Evropské unie a celé dvě třetiny zaměstnanosti v soukromém sektoru.

Zdroj: Microsoft

Čtěte dále

Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně