Průzkum společnosti Mailkit realizovaný agenturou STEM/MARK odhalil, že jako nevyžádanou poštu chápe spam 67 % Čechů. To je přitom podle Mailkitu o dva procentní body více než v roce 2018.
Celkem 17 % respondentů si pod slovem spam představí e-maily s nebezpečnou přílohou, 9 % dotázaných pak tyto zprávy vnímá jako e-maily poslané hromadně mnoha adresátům a 6 % za nimi vidí reklamní nabídku.
Srovnání výsledků výzkumů mezi lety 2018 a 2020 ovšem podle Mailkitu ukazuje, že se výrazněji proměnily metody boje se spamem. V roce 2020 53 % respondentů uvedlo, že zprávu označí jako spam. Oproti roku 2018 poklesl podíl lidí takto bojujících se spamem o 15 procentních bodů.
Spam? Prostě smažu
„Změny v chování uživatelů v oblasti označování zpráv za spam jasně ukazují, jak velkým vývojem prošly antispamové systémy velkých poskytovatelů,“ komentuje výsledky průzkumu Jakub Olexa, CEO společnosti Mailkit.
Označování zpráv za spam je však podle něj stále klíčovým signálem, kterým se poskytovatelé a jejich antispamová řešení řídí, nicméně tyto signály výrazně lépe využívají a mají významnější dopad na reputaci odesílatelů.
„Vývoj antispamových a reputačních systémů pak má významný dopad na doručitelnost e-mailových sdělení a je nezbytné se této problematice věnovat komplexně – od okamžiku získání e-mailových adres, přes obsah a četnost rozesílek, až po vyřazování neaktivních příjemců,” dodává Olexa.
Z meziročního srovnání podle společnosti Mailkit dále vyplynulo, že i další metody boje se spamem zaznamenaly pokles. Jedinou metodou boje proti spamu, která zaznamenala meziroční nárůst, je prosté smazání dané zprávy (nárůst z 21 % na 35 %).
Zvykáme si na časté e-maily, relevanci ale nepodceňujte
Co se týče důvodů, které donutí respondenty označit zprávu jako spam, meziroční srovnání podle analýzy ukázalo, že narostl podíl těch, kteří tak učiní na základě nerelevantního obsahu e-mailu.
Naopak klesl podíl respondentů, kteří za důvod označili příliš častý příjem takových e-mailů, když se k odběru těchto zpráv nepřihlásili nebo byli jakkoliv zklamáni. K žádným meziročním změnám nedošlo u těch, kteří e-mail označí jako spam, protože se jim nepodařilo odhlásit.
„Tyto trendy ukazují, že příjemci nestojí o plošné nálety, ale kvalitní obsah. Pokud dostávají nerelevantní obsah, nejsou jím díky kvalitním anti-spamovým filtrům tolik obtěžováni, neboť tyto zprávy skončí ve složce spam,” dodává Olexa.
Ve srovnání s rokem 2018 narostl podíl těch, kteří se rozhodnou, že e-mail je spam na základě textu zprávy (nárůst o 4 procentní body z 52 % na 56 % v roce 2020). Naopak poklesl podíl respondentů, kteří tak učiní na základě vyhodnocení přílohy e-mailu nebo pokud neznají odesílatele, nebo jim zpráva spadne do složky spam.
Zdroj: Mailkit