* Názory autora nemusí slučovat s postojem redakce, v textu může preferovat zájmy jiných společností.
Stále více subjektů se chce zabývat svým primárním byznysem, který umí nejlépe. Prodeji přes internet, tedy e-commerce však nerozumí a ani rozumět nechtějí. Pro tento způsob podnikání musí vyhradit lidské zdroje, investovat do technologií a ty neustále vylepšovat. Nemluvě o správě a výdajích na marketing, newslettery, PPC kampaně do srovnávačů a další podporu v podnikání.
Řešit tedy musí nejenom samotný provoz e-commerce řešení, ale také jeho údržbu a kontinuální vývoj celého řešení podle aktuálních trendů svých potřeb a požadavků. O toto vše se může postarat třetí strana a firma pak pouze expeduje zboží.
Drahý pronájem?
Řešení outsourcingu se vyplácí především těm subjektům, které mají vybudované dobré povědomí o značce, mají zvládnutý marketing a dosahují zajímavých obratů.
Vezměte si, že firma nasadí e-shop na míru za několik stovek tisíc korun. Vše běží, jak má, ale najednou se majitel rozhodne, že v něm chce dělat spoustu změn. Začnou se vytvářet další náklady, které musí být pokryty nějakým rozpočtem. Ten však většinou neexistuje.
Následuje klasické kolečko dohadování a posouvání, rozvoj firmy tak stojí. Naopak komplexní outsourcing toto neřeší a vývoj a vedení celého projektu je na bedrech firmy, která se o vše postará.
Obchodní model
Postup může vypadat následovně: Po podpisu smlouvy outsourcingová společnost připraví celý e-shop na své náklady podle specifikace a konzultace se zákazníkem, a to včetně napojení na CRM a ERP systémy.
Jakmile začne e-shop generovat obrat, outsourcer z něj dostává provizi v předem domluvené výši, která se nastavuje pro každého zákazníka individuálně.
Klient se přitom po spuštění o nic nestará, vše funguje automaticky, pracuje tak pouze na expedici objednaného zboží. Byznys model je postaven tak, aby motivoval outsourcingovou firmu, jako provozovatele, aby zvyšoval obrat, čímž pomůže zákazníkovi a zároveň zvýší svůj zisk. Pokud se obchodování nedaří, je outsourcer nucen něco změnit, jinak nevydělává.
Problém s nízkými maržemi
Jestliže se po schůzce, analýze a propočtu projektu zjistí, že by outsourcing e-commerce nebyl pro zákazníka vhodný, může mu outourcingová firma nabídnout jiné pro něj vhodné řešení – např. roporučit partnera, který postaví firmě řešení na míru, anebo pronajme pouze e-shop.
Autor je jednatel společnosti Inveo, specialisty v prodeji na internetu s více než desetiletou působností na českém online trhu.