Start-up Luigi’s Box uvádí, že české internetové obchody často zapomínají na optimalizaci vyhledávání zboží. Podle Gejzy Nagye, CEO společnosti, se tak připravují o 20 až 40 % potenciálních zisků.
„Závěr roku představuje pro e-commerce významné období. A to zejména letos, kdy se kvůli protipandemickým opatřením přesouvají nákupy z kamenných prodejen na internet,“ říká Nagy.
Jen v roce 2019 dosáhly podle Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) obraty českých internetových obchodů více než 155 miliard korun. Zhruba pětinu přitom tvořily nákupy v předvánočním období.
Nepodceňujte funkci vyhledávání
Luigi’s Box zjistil, že návštěvníci e-shopů, kteří na Black Friday při nákupu použijí funkci vyhledávání, nakupují o 14 % více než v jiné dny. Současně nakoupí o 12 % více položky, které jsou umístěné výše v seznamech či výsledcích vyhledávání.
V průměru v e-shopech využívá funkci vyhledávání 15 % zákazníků. Společnost ale upozorňuje, že v mnoha případech právě těchto 15 % tvoří víc než polovinu obratu e-shopu. Na rozdíl od nakupujících, kteří se k produktu dostanou například přes menu, totiž nakoupí pětkrát častěji.
Společnost Luigi’s Box proto podotýká, že při správném nastavení optimalizace vyhledávání produktů skončí pouhá 2 až 5 % vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 20 až 40 %.
Jak se (ne)připravit o zisky
Příčin bránících zákazníkům v dokončení nákupu skrze vyhledávání, je přitom podle start-upu několik. V prvé řadě jde o nenalezení hledaného produktu například kvůli překlepu, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, které k němu e-shop nemá přiřazeno.
Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na stránkách. Třeba místo slova „reproduktor“ zadají pojem „reprák“ nebo „bedna“, případně název produktu hledají v množném čísle. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami.
Roli však podle Luigi’s Boxu hraje i rychlost vyhledávání či to, když se zboží nezobrazí hned na první stránce výsledků. Tři čtvrtiny zákazníků totiž obvykle stránku opouští, pokud produkt nenaleznou na první stránce výsledků hledání.
„Efektivní našeptávač by měl výsledky zobrazit do dvou vteřin, usnadnit hledání díky našeptávači a umět si poradit i s překlepy. Důležité je poučit se také z předchozího nákupního chování zákazníků a výsledky hledání neustále optimalizovat,“ uzavírá Nagy.
Zdroj: Luigi’s Box