Podle nové studie společnosti Accenture jsou zákazníci v horizontu 12 měsíců v nákupu chytrých moderních zařízení spíše zdrženliví. V období dalších pěti let jsou pak jejich plány mnohem smělejší.
V průběhu roku například plánuje nákup nositelného monitoru fyzické zátěže 12 % dotázaných zákazníků, ale do pěti let si jej chce koupit 40 % z nich.
Chytré hodinky si v příštích 12 měsících hodlá údajně koupit 12 % a do pěti let 41 % zákazníků.
Dalšími kategoriemi, jejichž nákup v příštích pěti letech zvažuje významná skupina respondentů, jsou chytré zabezpečovací systémy (41 %), inteligentní termostaty (39 %), chytré zábavní systémy v automobilech (37 %).
Domácí 3D tiskárny a brýle se zabudovanými displeji si podle studie plánuje koupit 35 % respondentů.
Online průzkumu z října a listopadu 2014 se zúčastnilo 24 000 zákazníků z 24 zemí včetně České republiky. Průzkum je podle Accenture reprezentativní pro internetovou populaci ve věku 14 až 55 let.
Moderní zařízení jsou pro lidi složitá
Množství chytré elektroniky má podle závěrů studie stále rezervy v intuitivním a komfortním užívání.
Jednoznačně největší problémy podle 21 % respondentů vyplývají ze složitosti používání zařízení a 19 % dotázaných má problémy s jejich optimálním nastavením.
Přitom třetina lidí ze všech věkových a geografických skupin uvedla „snadné používání“ jako nejdůležitější kritérium při rozhodování o koupi produktu.
Funkce a možnosti výrobku jsou důležité pro 29 % dotázaných. A pro 22 % respondentů je při nákupu důležitá „důvěryhodná značka“.
Zájem o tablety a smartphony opadne
U řady zkoumaných produktů včetně smartphonů, tabletů, notebooků, televizorů s vysokým rozlišením a stolních počítačů uvádí nižší procento respondentů plánovanou koupi.
O nákupu smartphonu v příštím roce například uvažuje 54 % zákazníků, což je pokles o čtyři body oproti 58 % v minulém roce. Tablety zamýšlí v příštím roce zakoupit 38 % zákazníků oproti 44 % v minulém roce.
Obdobná situace je u televizorů s vysokým rozlišením, které si hodlá zakoupit 36 % oproti 44 % zákazníků v minulém roce.
„Jelikož plánované nákupy u tradičních kategorií zařízení vykazují pokles, měly by technologické společnosti pokles příjmů nahradit prodeji nových kategorií zařízení, jako jsou nositelné zdravotní a cvičební monitory,“ uvedl v oznámení Sami Luukkonen, výkonný ředitel skupiny elektroniky a technologií ve společnosti Accenture.
„Tyto kategorie jsou nejlepším příkladem rozšiřujícího se trhu tzv. internetu věcí, který bude pro růst technologických firem na mnoho následujících let rozhodující,“ dodal Luukkonen.
Společnost Accenture za internet věcí považuje slučování inteligentních produktů a služeb, které komunikují mezi sebou i s uživateli v celosvětové síti.
Na zabezpečení e-shopu záleží
Průzkum dále zjistil, že pro zákazníky je důležitá důvěra. Více než polovina respondentů (54 %) si není vždy jistá bezpečností svých osobních dat na internetu, např. e-mailových adres, čísel mobilních telefonů a historií svých online nákupů.
Podíl zákazníků, kteří „nejsou přesvědčeni, že jsou jejich osobní data na internetu chráněna, a proto tímto způsobem informace nikdy nesdílí“ navíc vzrostl ze 7 % v minulém roce na letošních 10 %.
Zdroj: Accenture