Drobný problém je však v tom, že tyto statisíce domácností WiFi Access Point obvykle dostanou od svého ISP, ať už jím je některý z velkých hráčů, anebo třeba některý ze stále přežívajících WiFi poskytovatelů. Prodej WiFi AP přímo koncovým zákazníkům je tak komplikovanější než by se na první pohled mohlo zdát. Co s tím?
Pojďme si zkusit položit otázku, kdo dnes vlastně potřebuje WiFi AP. Typicky je to vlastník notebooku, který by si rád sedl večer v obýváku nebo odpoledne na zahradě se svým notebookem a přečetl si něco na internetu, aniž by k tomu potřeboval deset a více metrů dlouhý Ethernetový kabel. Tím však výčet nekončí, což je pro nás velice důležité. Méně typicky se totiž jedná o uživatele, který bydlí v rodinném domě anebo třeba i v bytě v paneláku, kde je poněkud problematické dodatečně instalovat Ethernetovou kabeláž a kde je kabelový či ADSL modem umístěn v jiné místnosti než desktop(y).
Nově nám rychle přibývají také majitelé tzv. síťových přehrávačů, kteří nechtějí nebo dokonce technicky nemohou dotáhnout Ethernet ke své domácí A/V sestavě. A jako poslední skupinu tu máme také ještě hráče, potažmo kamarády, z paneláku či sousedních domů, kteří by si rádi mezi sebou natáhli síť a hráli síťové hry či sdíleli data.
Na kvalitě záleží
Všichni, kromě té první skupiny, přitom kladou poměrně velký důraz na přenosovou rychlost a případně také stabilitu připojení. A to jsou právě dva technické parametry, které u lowcost WiFi AP dodávaných obvykle za 1 Kč k novému připojení, nepatří mezi jejich silné stránky. Tato WiFi AP totiž využívají pásmo 2,4 GHz, kde začíná být obzvláště v u nás hojně rozšířených panelácích plno. Obvykle nepodporují standard IEEE 802.11n, potažmo nabízejí reálně poměrně malé přenosové rychlosti (malé ve smyslu Full HD videa a požadavku na přenos souborů).
A aby toho pak nebylo málo, tak některé modely díky své integraci s modemem vyžadují aspoň jednou týdně restart či nabízejí jiné problémy s připojením, což není zrovna dvakrát povzbudivé pro uživatele takovéto bezdrátové sítě, který sedí o místnost, patro nebo dokonce dům jinde než se nachází dotyčné WiFi AP.
Prodejte zkušenosti
Prostor pro přímý prodej WiFi AP koncovým zákazníkům bez asistence ISP či bez nutnosti vlastní masivní marketingové kampaně, je tak stále relativně velký. Je však třeba si vybírat, co budete prodávat.
Z výše uvedeného nám nepřímo vyplývá, že má smysl zaměřit se na kvalitu, pásmo 5 GHz a na reálné technické parametry (zejména co se přenosové rychlosti, dosahu a počtu nutných restartů týdně týče). Bohužel, právě tyto parametry obvykle výrobce neuvádí. Není proto od věci si je prostě na vlastní kůži vyzkoušet a změřit. Právě osobní zkušenosti a reálné recenze jsou přitom tou přidanou hodnotou, která k vám může přivést zákazníky. Navíc, v okamžiku, kdy zákazník jasně uvidí, že 54 Mbit/s u jeho „korunového WiFi AP“ v reálu znamená třeba 8 Mbit/s, ale u „lepších“ WiFi AP to může také třeba být 16 Mbit/s a u IEEE 802.11n třeba také 40 Mbit/s, už cena nebude hrát až tak důležitou roli.
Takový zákazník vybavený „korunovým WiFi AP“ se pak mnohdy i rozhodne pro nákup dalšího, a tentokrát již kvalitního WiFi AP třeba právě od vás. Zejména pak v době, kdy se i v domácnostech objevují 50 Mbit/s linky, což je rychlost, které většina WiFi AP na trhu prostě neumožňuje v reálném provozu dosáhnout.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.