Kyberútoky byly loni druhou nejčastější příčinou výpadků internetu v Evropě

26. 8. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © lassedesignen - Fotolia.com
Podle asociace ENISA zapříčinily kybernetické útoky 6 % výpadků mobilních a pevných sítí v Evropě.

Ačkoliv kybernetické útoky loni zavinily pouze 6 % větších výpadků veřejných komunikačních sítí v Evropské unii, stále negativně ovlivnily lidi ve více případech než hardwarová selhání. Uvádí to zprávy evropské agentury pro bezpečnost sítí a informací ENISA (European Union Agency for Network and Information Security).

Hardwarové chyby zavinily 38 % všech incidentů a zasáhly v průměru 1,4 milionu uživatelů. Incidenty vzniklé jako výsledek kyberútoku však zasáhly průměrně 1,7 milionu uživatelů, uvádí zpráva ENISA.

Kybernetické útoky se týkaly primárně přístupu k internetu a byly druhou nejčastější příčinou výpadku především pevných internetových služeb (v 20 % případů). Zapříčinily také kolem 13 % chyb, které přerušily mobilní internet.

Zpráva ENISA obsahuje data o 79 incidentech z 18 zemí EU v roce 2012, které měly vliv na výpadky internetových služeb. Jako pevné připojení agentura počítá vytáčené, DSL, kabel a optiku.

ENISA také uvedla, že devět zemí nezaznamenalo žádný incident a jeden stát neposkytl statistiky.

Nejčastější příčiny selhání

Nejčastější příčinou problému, který způsobil výpadek, bylo selhání systému, které tvořilo 76 % výpadků, ať už hardwarového nebo softwarového původu. Nejčastěji se systémová selhání týkala přepínačů, routerů a místních bodů či registrů.

Selhání třetích stran způsobily 13 % incidentů, na záškodnické akce připadlo 8 %, na přírodní jevy 6 % na lidské chyby 5 %. Některá selhání spadaly do více kategorií.

Nejdelší výpadky způsobovala příroda (bouřky, záplavy, sněžení a další přírodní katastrofy – 36 hodin) spolu s lidskými chybami (26 hodin v průměru). Dotýkaly se však většinou kolem půl milionu lidí.

Výpadky vlivem selhání třetích stran ovlivnily 2,8 milionu lidí a trvaly průměrně 13 hodin. Systémové chyby zavinily v průměru devítihodinové výpadky pro 2,3 milionu lidí.

Výpadky zapříčiněné záškodnickými aktivitami, jako jsou fyzické útoky na síťové vybavení, kyberútoky a krádeže kabelů, zasáhly průměrně 1,5 milionu obyvatel a trvaly kolem 4 hodin.

Z technologického pohledu nejvíce výpadků služeb zapříčinily hardwarové incidenty (38 %) následované softwarovými chybami (24 %), přetížením systému (13 %) a výpadky napájení (11 %).

Z pohledu dotčených uživatelů pak přetížení zasáhlo 9,4 průměrně milionů lidí, druhou nejzávažnější příčinou byl software (4,3 milionu lidí), třetí dodávky energie (3,1 milionu lidí) a kyber útoky 1,8 milionu lidí.

bitcoin_skoleni

Celkově byly mobilní sítě zasaženy v 50 % případů všech zaznamenaných incidentů.

Výsledky ukazují, že procent incidentů zapříčiněných kyberútoky meziročně vzrostlo. ENISA však upozorňuje, že data za dva roky nejsou dostatečně vypovídající pro vyvozování závěrů o nějakých trendech.

Zdroj: IDG News Service

Čtěte dále

Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci