Ačkoliv kybernetické útoky loni zavinily pouze 6 % větších výpadků veřejných komunikačních sítí v Evropské unii, stále negativně ovlivnily lidi ve více případech než hardwarová selhání. Uvádí to zprávy evropské agentury pro bezpečnost sítí a informací ENISA (European Union Agency for Network and Information Security).
Hardwarové chyby zavinily 38 % všech incidentů a zasáhly v průměru 1,4 milionu uživatelů. Incidenty vzniklé jako výsledek kyberútoku však zasáhly průměrně 1,7 milionu uživatelů, uvádí zpráva ENISA.
Kybernetické útoky se týkaly primárně přístupu k internetu a byly druhou nejčastější příčinou výpadku především pevných internetových služeb (v 20 % případů). Zapříčinily také kolem 13 % chyb, které přerušily mobilní internet.
Zpráva ENISA obsahuje data o 79 incidentech z 18 zemí EU v roce 2012, které měly vliv na výpadky internetových služeb. Jako pevné připojení agentura počítá vytáčené, DSL, kabel a optiku.
ENISA také uvedla, že devět zemí nezaznamenalo žádný incident a jeden stát neposkytl statistiky.
Nejčastější příčiny selhání
Nejčastější příčinou problému, který způsobil výpadek, bylo selhání systému, které tvořilo 76 % výpadků, ať už hardwarového nebo softwarového původu. Nejčastěji se systémová selhání týkala přepínačů, routerů a místních bodů či registrů.
Selhání třetích stran způsobily 13 % incidentů, na záškodnické akce připadlo 8 %, na přírodní jevy 6 % na lidské chyby 5 %. Některá selhání spadaly do více kategorií.
Nejdelší výpadky způsobovala příroda (bouřky, záplavy, sněžení a další přírodní katastrofy – 36 hodin) spolu s lidskými chybami (26 hodin v průměru). Dotýkaly se však většinou kolem půl milionu lidí.
Výpadky vlivem selhání třetích stran ovlivnily 2,8 milionu lidí a trvaly průměrně 13 hodin. Systémové chyby zavinily v průměru devítihodinové výpadky pro 2,3 milionu lidí.
Výpadky zapříčiněné záškodnickými aktivitami, jako jsou fyzické útoky na síťové vybavení, kyberútoky a krádeže kabelů, zasáhly průměrně 1,5 milionu obyvatel a trvaly kolem 4 hodin.
Z technologického pohledu nejvíce výpadků služeb zapříčinily hardwarové incidenty (38 %) následované softwarovými chybami (24 %), přetížením systému (13 %) a výpadky napájení (11 %).
Z pohledu dotčených uživatelů pak přetížení zasáhlo 9,4 průměrně milionů lidí, druhou nejzávažnější příčinou byl software (4,3 milionu lidí), třetí dodávky energie (3,1 milionu lidí) a kyber útoky 1,8 milionu lidí.
Celkově byly mobilní sítě zasaženy v 50 % případů všech zaznamenaných incidentů.
Výsledky ukazují, že procent incidentů zapříčiněných kyberútoky meziročně vzrostlo. ENISA však upozorňuje, že data za dva roky nejsou dostatečně vypovídající pro vyvozování závěrů o nějakých trendech.
Zdroj: IDG News Service