„Digitální transformace je v podstatě zintenzivnění prolínání IT do života běžných lidí. IT bylo dosud spíše oddělenou oblastí a nyní se dostává do běžného života všech oddělení firem,“ říká Lukáš Jelínek (Dimension Data).
„Firmy hledají řešení, jak věci dělat jinak, jak zavádět výrobky na trhu rychleji. A právě díky digitalizaci dochází k rychlejšímu nástupu technologií. Aby byla taková digitální transformace úspěšná, potřebujete změnit přístupy, způsob byznysu, procesy a způsob života firmy,“ upozorňuje Iveta Babulenková (Red Hat).
Podle Martina Štětky (Veeam) je „digitální transformace svět kolem nás, který generuje stále více informací. My tyto údaje vyžadujeme k tomu, abychom se mohli rychleji rozhodovat. A právě to vytváří velkou příležitost pro nasazení IT řešení, která budou umět s těmito daty pracovat.“
„Troufám si tvrdit, že již žijeme v době digitální revoluce. Mění se pravidla, posunují se hranice a všem, kdo využívají digitalizaci, se otevírají nové trhy a mohou fungovat efektivněji,“ říká Jiří Beran (IBM).
Bedřich Luft (DXC Technology) dodává: „Digitalizaci vnímáme nejen jako něco, co pomocí IT technologií pomáhá zrychlovat standardní byznys, ale hlavně jako něco, co vytváří zcela nové obchodní modely, které by bez digitalizace vůbec nemohly vzniknout – např. společnosti jako Amazon, UBER nebo Kiwi.com.“
Česko v popředí digitalizace
„V Česku se čím dál více firem zabývá digitální transformací a hledá s její pomocí konkurenční výhodu. Nejvíce to cítíme v oblasti zákaznické péče nebo výroby, kde nastupuje téma průmyslu 4.0. Digitální transformace totiž firmám mimo jiné pomáhá přežít na trhu s nedostatkem pracovních míst,“ říká Lukáš Jelínek (Dimension Data).
Jiří Beran (IBM) dodává: „Vnímám, že zákazníci hledají výhody digitální transformace ve všech oborech. Nejvíce se na trhu rozvíjí oblast péče o zákazníka. Některé sektory již prošly zásadními změnami, jako jsou digitalizace nebo liberalizace – otevření trhu a možnost nabízet další služby ke svým tradičním produktům. V tomto prostředí musíte být rychlí a přinášet nové produkty a služby.“
„Spousta start-upů vznikla na základě digitální transformace a řada zavedených společností to ví. Proto investují do speciálních týmů, které vyvíjejí nová řešení. Kromě toho investují do vytěžování dat a do jejich analýz – např. jsme zaváděli službu, jež umožňovala odhalit, kteří zaměstnanci se chystají z firmy odejít,“ doplňuje Bedřich Luft (DXC Technology).
Martin Štětka (Veeam) upozorňuje: „Česko není pozadu, máme na trhu spoustu nových služeb a připravenost na digitální transformaci je u nás stejná jako v jiných vyspělých zemích.“
„Česko vnímám jako výjimečné – jako velký IT hub, ve kterém máme daleko více start-upů než jinde ve východní Evropě. Navíc jsme daleko více inovativní v oblasti technologií a máme řadu výhod, jež mluví pro lepší prostředí pro digitální transformaci,“ říká Iveta Babulenková (Red Hat).
Jiří Beran (IBM) se přidává: „V Česku jsme nyní v ideální pozici pro rozvoj digitální transformace. V oblasti energetiky jsme docílili až světového unikátu. Malé firmy, které předtím neexistovaly, mají nyní velký potenciál. Velký rozvoj zaznamenáváme také v oblasti průmyslu, kde umíme být konkurenceschopní s těmi nejlepšími. A v oblasti automotive se orientuje byznys zejména na individuální potřeby zákazníka.“
Jak vypadá byznys spojený s digitalizací?
„Digitalizace generuje velké množství dat. Naši partneři tak mohou dodávat technologie, které dokážou tato data spravovat. Nebo mohou dodávat systémovou rovinu – jak s těmi daty pracovat a co z nich získat,“ říká Martin Štětka (Veeam).
Lukáš Jelínek (Dimension Data) dodává: „Digitalizace je velkou příležitostí, jak rozšířit svou nabídku. Pomáháme firmám konzultacemi, kam se mají v oblasti využití IT posunout. Taková spolupráce je pro nás i zákazníky daleko hodnotnější než standardní dodávka technologií. Znamená to přesunout se do konzultační oblasti byznysu, kde mimo jiné hodně pracujeme s analytikou. Pro správný výsledek je podstatné, aby klient věděl, co by měl být v budoucnu jeho primární zdroj byznysu. Na to se pak dá navázat cokoli z oblasti digitalizace.“
„Například Amazon Go by nikdy nevznikl, pokud by neexistovala digitalizace. Klasické IT je dnes už jen komoditou – daleko významnější jsou lidé, kteří dokážou vymyslet, jak rozšířit byznys zákazníka díky digitalizaci. Takové služby pak představují i změnu uvnitř společnosti dodavatele, který musí začít fungovat jinak – například podle vertikál – aby jednotlivé týmy specialistů dokázaly vymyslet, co je vhodné pro tu kterou oblast – vertikálu byznysu,“ souhlasí Bedřich Luft (DXC Technology).
Iveta Babulenková (Red Hat) dodává: „Spousta zákazníků musí reagovat na nové start-upy – už vědí, že jejich největší konkurent není druhá konzervativní banka, ale start-up, který jim může vzít značnou část byznysu. V minulosti bylo IT vnímáno jako něco, co odčerpává zdroje – nyní je však něčím, co má přinášet nové příležitosti, nové postupy, a tím pádem i nový byznys. Velkou příležitost tak vidím v podpoře rozvoje zajímavých start-upů.“
„My jsme původně byli také v pozici start-upu. Technologie byla natolik inovativní, že přinesla něco nového spoustě partnerů. Proto je dobré se dívat po start-upech, které vznikají, a případně si díky nim rozšířit byznys,“ radí Martin Štětka (Veeam).
„Sázka na technologie digitální transformace je podmínkou pro další rozvoj na trhu. Nám díky tomu vznikají partneři, kteří se specializují na analytické služby a konzultace, na základě nichž umějí dodat řešení, které zákazník potřebuje. Například modelování auta spotřebovává velké výkony. Tady je potřeba pracovat jen s daty, která jsou platná, případně využívat pronájem výkonu jen pro případy, kdy je potřeba,“ popisuje Jiří Beran (IBM).
Sponzorem kulatého stolu byla společnost Red Hat
A jak postupovat u zákazníka?
„Ve firmě je důležité najít někoho, kdo je vlastníkem daného problému. Ten problém je potřeba pochopit, rozebrat a vyřešit. Na to ale potřebujete zcela jiné specialisty než ty, kteří vycházejí z IT. Tito specialisté musejí znát procesy. Projekty pak probíhají ve dvou fázích. V první se nadefinuje řešení a koncept. V něm se vymýšlí analytický model a zákazník vidí jen výstupy. Pokud je spokojený, pak dojde k nasazení celého řešení,“ popisuje Bedřich Luft (DXC Technology).
Iveta Babulenková (Red Hat) dodává: „Před lety jsme byli v kontaktu pouze s lidmi na straně provozu a infrastruktury. Dnes již rozhodují u mnoha firem týmy, které mají na starosti inovace společně s dalšími týmy pro danou oblast. Na straně zákazníka tak je daleko více interakcí než dříve.“
„IT mělo původně úlohu zabezpečení fungování technologií. Tato úloha stále zůstává, ale rozšiřuje se o podporu organizace v inovacích. Ať už o nových technologiích vedeme diskuzi s kýmkoli, stejně na konci je vždy IT oddělení, které musí potvrdit, že dané řešení může v organizaci bez problémů fungovat. Úloha IT se zvedá tam, kde jde schopné přinášet inovace,“ říká Lukáš Jelínek (Dimension Data).
„Dříve bylo nositelem inovací IT oddělení, které se snažilo přesvědčit vedení, že daný projekt dává smysl. Nyní jsou už i v Česku zákazníci, kteří mají definovanou pozici digital officer, který zodpovídá za inovace a rozvoj nových služeb. U jiných zase o nákupu rozhoduje to oddělení, které chce inovovat, a IT je pak jen v roli toho, kdo zajistí, aby služba v organizaci bez problémů fungovala,“ doplňuje Jiří Beran (IBM).
„Často rozhodování funguje způsobem, kdy dané oddělení osloví IT tým, aby přišel s řešením, které by mu pomohlo. IT oddělení pak hledá na trhu řešení – a to je příležitost pro dodavatele,“ upozorňuje Martin Štětka (Veeam).
„Před pár lety se diskutoval problém šedého IT. Souviselo to s nástupem softwaru jako služby, kdy si jednotlivá oddělení firem kupovala služby provozované z cloudu a IT oddělení o tom nevědělo. Chvíli to vypadalo jako silný trend, ale organizace si nakonec uvědomily, že je důležité, aby měl někdo nad tím vším kontrolu. Díky tomu se úloha IT oddělení opět posílila. Jde to ruku v ruce s tím, že firmy od nich nyní chtějí nejen údržbu, ale i inovace,“ popisuje Lukáš Jelínek (Dimension Data).
Jiří Beran (IBM) dodává: „Byznys dnes tlačí hlavně zákazníci, kteří vyžadují služby spojené s digitalizací: V oblasti e-commerce potřebujete obsluhovat co nejvíce zákazníků. A to tak, abyste prodali s co nejzajímavější přidanou hodnotou. Velké korporace zase potřebují zajistit informační servis svým klientům, ale i zaměstnancům v oblastech, na které se často ptají nebo hledají řešení. S postupující digitalizací stále méně zákazníci řeší, zda je v řešení cloud, či nikoli. Nyní již totiž dokážeme zabezpečit, aby data v cloudu byla v přesně daném serveru na přesném místě, tzn. dedikovaném prostředí. “
„Souhlasím, že klasické IT oddělení zákazníků v jednu chvíli zaspalo. Výsledkem bylo, že kromě IT, které zabezpečuje fungování technologií, vznikla druhá část IT oddělení v obchodních týmech, zaměřená na inovace. Nebo si dané obchodní oddělení najme firmu, jež danou službu nabízí formou cloudového řešení.
I sdílená ekonomika vznikla jako byznys model, který by bez digitální transformace neexistoval. V každém segmentu může existovat nové pojetí byznysu s pomocí digitální transformace – jde jen o to na to přijít,“ říká Bedřich Luft (DXC Technology).
A jak se digitalizují partneři?
„Díky digitální transformaci přibývá mnoho nových partnerů, kteří přicházejí s novým přístupem. Nebo těch, kdo se mění a vytváří nový typ byznysu. My se snažíme pomáhat i tradičním partnerům, aby nacházeli nové cesty a používali existující metodiky trochu jiným způsobem,“ říká Iveta Babulenková (Red Hat).
Lukáš Jelínek (Dimension Data) dodává: „I my jako dodavatel ICT služeb investujeme obrovské množství prostředků do vývoje a studií trhu. A pokud pomáháme zákazníkovi s inovativním přístupem k trhu, pak se do určité míry učíme s ním a získáváme zkušenosti pro další naše klienty. Hodně přitom spolupracujeme se start-upy. Přinášíme jejich řešení v balíku našich služeb zákazníkům. Primárním kontaktem pro klienta ale zůstáváme my. Ten nijak neriskuje, protože spolupracuje se zavedenou společností, a zároveň ale čerpá výhodu start-upů, jež sami o sobě mohou znamenat určité riziko.“
„Zprvu nás zajímal jen počet našich partnerů. Nyní jsme se však posunuli a začali s nimi pracovat podle jejich typu a úrovně spolupráce,“ říká Martin Štětka (Veeam).
Jiří Beran (IBM) doplňuje: „Trendem je podporovat partnery, kteří přicházejí s inovací. Ty pak propojujeme s tradičními partnery, kteří zajišťují služby a technologie z tradičního pohledu IT. Díky tomu vznikne funkční celek, jenž se dobře doplňuje.“
„Přestože máme velké portfolio partnerů, umíme spolupracovat i s menšími partnery, kteří přinášejí inovace a nový pohled na byznys,“ říká Bedřich Luft (DXC Technology).
Lukáš Jelínek (Dimension Data) souhlasí: „Za námi chodí malé start-upy samy. Hledají spolupráci a chtějí, abychom nabízeli jejich řešení. Mnoho z nich zanikne, ale někteří z nich vyrostou a naše velmi dobré vztahy s nimi zůstávají. A to náš byznys posouvá dál.“
Sponzorem kulatého stolu byla společnost Red Hat
Existují bariéry digitalizace?
„Každá změna je určitým ohrožením: Standardní IT oddělení proto mají strach z nových technologií a automatizace. Mohou mít obavu o snížení jejich vlivu. Kromě toho mohou mít obavy také lidé z managementu, kteří nevědí, jak taková transformace může skončit – zvláště pokud vědí o nějakém případu, který nedopadl dobře.
Digitální transformace je však budoucnost a myslím, že přežít bez ní nebude úplně jednoduché. Již nyní vidíme, jak skončila řada tradičních firem jenom proto, že digitalizaci odmítli. Např. v oblasti fototechniky a fotoslužeb,“ říká Iveta Babulenková (Red Hat).
Martin Štětka (Veeam) upozorňuje: „Hledejme raději ty, kdo vidí dopředu a hledají nová řešení. To je lepší, než hledat ty, kdo nechtějí digitalizovat.“
Bedřich Luft (DXC Technology) dodává: „Digitální transformace potřebuje na straně zákazníka silného lídra, který se za ni postaví. Který jde za svojí vizí a dotáhne celý projekt do konce.“
Jiří Beran (IBM) uzavírá: „Vidím digitální transformaci ve třech rovinách – v inovaci, integraci a adaptabilitě. A největší problémy nastávají právě v té adaptabilitě. Digitální věk má výhodu, že pomáhá menším dohánět ty větší a větší mají respekt z těch menších. Proto je důležité nezaspat a hledat v digitalizaci příležitosti. Jen díky pružnosti se totiž udržíte i v dnešním rychle měnícím se světě.“
Které oblasti procházejí digitální transformaci?
Lukáš Jelínek (Dimension Data): První je péče a komunikace se zákazníkem. Proto začíná v bankách a v telekomunikacích. Pak jsou to zefektivnění výroby a obecně všechny firmy, jež potřebují zefektivnit procesy uvnitř organizace.
Iveta Babulenková (Red Hat): Digitální transformace jde napříč trhem. Některé vertikály budou postupovat rychleji – jako zmíněné banky nebo služby vázané na sdílenou ekonomiku.
Martin Štětka (Veeam): Největší příležitost by byla ve státní správě, kde se to bohužel ale brzy nestane, byť máme dobré příklady z Estonska nebo Slovenska.
Jiří Beran (IBM): Největší pokroky jsou tam, kde se obsluhuje velké množství zákazníků. Je také dobré využít digitalizaci k tomu, abyste zůstali v kontaktu se zákazníkem po celou dobu životního cyklu produktu. Velkým motivátorem pro digitalizaci je zhodnocení dat – kdy z nich díky novým technologiím umíte vytvořit velkou přidanou hodnotu byznysu vašeho zákazníka. A pokud státní správa pochopí, že občan je klient, pak bude i zde velká příležitost do budoucna.
Bedřich Luft (DXC Technology): Je potřeba dívat se na to, co se stalo v důsledku digitální transformace těm, kdo nedigitalizovali. Například v oblasti telekomunikací měli operátoři velký počet zákazníků a možnost nabídnout jim nadstavbové služby – aplikace, obsah či finanční služby. O tento byznys ale přišli a zůstala jim jen infrastruktura a obrat z telefonních hovorů a dat. To samé se může stát bankám, kterým zbude jen poplatek za běžný účet. Další na řadě mohou být automobilky. Ty se mohou stát jen výrobnou dílů a vše ostatní včetně designu bude dělat někdo jiný. To jsou varovné příklady, které mohou pomoci přesvědčit zákazníka.
Co musíte umět pro nasazení digitalizace?
Bedřich Luft (DXC Technology): Základem je mít know-how dané obchodní oblasti a vědět, jak se řídí oblast inovací. Může se také stát, že znáte jednu polovinu a tu druhou zná váš zákazník.
Jiří Beran (IBM): Dodavatelé IT změnili svoje myšlení a znají byznys svého klienta, rozumějí mu a dokážou mu nabídnout produkty a služby, které zákazníkovi pomohou. Proto se snažíme partnery vzdělávat a učit nové technologie, aby je byli schopni nabídnout svým současným, ale i novým zákazníkům. Aby se jim dokázali co nejvíce přizpůsobit.
Martin Štětka (Veeam): Je důležité být chytrý, inovativní a agilní.
Iveta Babulenková (Red Hat): Buďte otevření, dělejte věci jinak a buďte co nejblíže zákazníkovi.
Lukáš Jelínek (Dimension Data): Nejzásadnější je orientace na byznys zákazníka. Ukažte mu, co funguje v jiných zemích, aby věděl, čeho dosáhne a jak mu pomůžete zlepšit jeho byznys.
Sponzorem kulatého stolu byla společnost Red Hat
Zdroj: ChannelWorld