Kulatý stůl o distribuci: Mezigenerační předěl v IT (3. díl)

4. 9. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Zástupci distributorů si uvědomují, že věkový průměr jejich řad se stabilně zvyšuje, a byli by rádi, kdyby do oboru proudilo více absolventů. Zároveň se odlehčeně zamýšlejí nad tím, co je na jejich práci baví a štve.

Milí čtenáři,

přinášíme vám třetí část debaty zástupců distributorů působících na českém trhu, kteří se v červnu 2024 sešli u Kulatého stolu ChannelWorldu. Kompletní přepis debaty naleznete v tištěném čísle magazínu.

Seriál Kulatý Stůl ChannelWorldu můžete sledovat i zde.

„Můžu s klidným svědomím konstatovat, že v byznysu rozhodně pociťujeme mezigenerační předěl,“ zahajuje další téma Martin Wanke (AT Computers). „Jelikož se specializuji na marketing, problémy s náborem jsem nikdy neměl, naopak jsem měl problém si vybrat.

Martin Wanke, AT Computers

Martin Wanke, AT Computers

Celou řadu let se říká, že je těžké najít kvalifikované pracovníky, já bych spíš podotkl, že je podobně těžké najít odhodlané pracovníky. Nedávno jsme hledali klasického eventového manažera, což pro mnohé může být dream job, protože obnáší mnoho cestování a úsměvů. I když je to ve velké míře i nekončící stres. A šokovalo mě, kolik lidí tu práci chtělo dělat formou home office. V okamžiku, kdy jsem řekl, že ta práce obnáší sedmdesát nocí ročně po hotelích, devět z deseti uchazečů okamžitě odešlo.

Doba se opravdu mění, a když nabíráme mladé lidi mezi dvaceti a třiceti lety, všímáme si, že mají jiné priority. Samozřejmě se snažíme v některých oblastech dělat kompromisy a přizpůsobovat se. Chceme mít co nejkvalifikovanější personál, takže například procházíme další obrovskou vlnou interních školení.“

„Mladí jsou dnes opravdu jiní,“ souhlasí Tomáš Jungmann (eD system), „ale byla generace X, generace Y, generace Z, nejnovější generace má zase jiný název, a mně ty změny vlastně přijdou v pořádku. Když si totiž vzpomenu na sebe, troufnu si říct, že jsem byl taky jiný – myslím, že můj první zaměstnavatel by mohl vyprávět.

I proto se na generaci, která vstupuje do pracovního procesu, dívám hodně otevřeně. Vnímám to jako přirozený vývoj v čase, který tu byl odjakživa a bude i nadále. Mladí mě spíš v lecčems překvapují a inspirují mě. Občas si říkám, že už jsem asi starý (usmívá se), ale aspoň se od nich něco učím a snažím se s nimi držet krok.

 

Tento text původně vyšel v tištěném vydání magazínu ChannelWorld ze září 2024.

Můžete si ho objednat i v elektronické podobě.

Chci ale zdůraznit, že z mého pohledu je priorita si udržet současné zaměstnance, protože ačkoli se to nezdá, sehnat nové lidi je složitý a upřímně i drahý proces, který stojí čas i peníze. Proto kladu velký důraz na spokojenost současných zaměstnanců. Jistě, jak říkal Martin, při nabírání nových lidí je to o určitém kompromisu a otevřené mysli, a nám se vyplácí lovit velmi mladé lidi, středoškoláky a vysokoškoláky, kterým dáváme šanci se u nás posouvat a růst.“

„K mezigeneračnímu předělu se asi nedokážu vyjádřit, protože patřím mezi staré a považuji se za mladého,“ usmívá se Aleš Hok (Zebra systems). „Fakt je, že mezi technologickými firmami proběhla velká vlna propouštění. Ale pořád platí, že lidí, kteří mají velký talent, je málo a většinou nejsou na pracovním trhu k mání.

Aleš Hok, Zebra systems

Aleš Hok, Zebra systems

V České republice je navíc trh práce extrémně neflexibilní, což je z mého pohledu velká škoda. Například ve Spojených státech je přirozené, že rychle stoupne nezaměstnanost, rychle kulminuje a stejně rychle zase zmizí, protože je v té zemi mnohem větší flexibilita práce. U nás je drahé lidi nabírat i propouštět.

My v Zebře máme štěstí nebo možná dobrou auru či pověst, že za posledních minimálně pět let jsme neorganizovali žádný placený nábor. Musím zaklepat na dřevo, že šikovní lidé se k nám hlásí sami. Často jsem také vypozoroval, že šikovní lidé z distribuce jsou často přetahovaní k vendorům, ale u nás je to opačně – my stahujeme lidi od vendorů k nám (usmívá se). Samozřejmě po dohodě a jen tehdy, kdy je to možné.“

Co vás baví a štve

„Za posledních pět šest let mi naše prostředí přijde obrovsky turbulentní,“ otevírá poslední téma Tomáš Jungmann (eD system). „Umím si představit, že třeba před dvaceti lety bych si stěžoval, že je moje práce stereotypní a že mě občas nebaví. To ovšem teď absolutně neplatí. Ať už přišel covid nebo jiné interní a externí vlivy, v dnešní době se neustále něco děje. Doba je natolik turbulentní, že mám pocit, že si v ní každý najde to své. Pro někoho těch změn může být až příliš, mně ale tato dynamika zcela vyhovuje a jsem za ni rád.

Tomáš Jungmann, eD system

Tomáš Jungmann, eD system

Jsem také rád, že se dynamicky vyvíjejí i technologie, díky umělé inteligenci se nám otevírají další a další možnosti. Prostřednictvím různých konkrétních příkladů využití už na vlastní oči vidíme, že nám AI skutečně pomáhá. Zrovna dnes jsem se zamýšlel, že už se blížíme do poloviny roku, a přitom mám pocit, že jsme teprve nedávno oslavili nový rok.

Některé věci jsou už méně příjemné, například neustálý boj s maržemi nebo trápení resellerů v těžkých podmínkách, ale i to patří k životu. Když se v nějakém období nedaří, většinou následuje období, kdy se zase daří, takže je nutné se na to dívat pozitivně.“

„Práce to není snadná, obnáší velké množství stresu, ale určitě mě i těší,“ navazuje Martin Wanke (AT Computers). „Často říkám, že úspěch a efektivita aktivit, eventů mě nabíjí, a jak začnou být aktivity neefektivní, zastaví mě to (usmívá se). Mám rád kontakt s lidmi, jsem rád, že kolem sebe vídám usměvavé tváře lidí, které jejich práce baví. Mám radost, když vidím, že IT vzkvétá.

Já jsem totiž odmalička ajťák, takže mě baví sledovat, jak se výpočetní technika vyvíjí, že některé věci, které prodáváme, jako jsou například smartphony, se staly neoddělitelnou součástí každodenního života. I proto jsem rád, že mám možnost se v tomto byznyse už tolik let pohybovat.

Co mě štve? Asi bych navázal na Tomáše a řekl extrémní rychlost žití. Jinými slovy, těch aktivit je tolik, že mám pocit, že v jednu chvíli jsou Vánoce a za týden jsou znovu. Moje práce je velmi dynamická, neustále vymýšlíme něco nového a rozhodně bych neřekl, že jsem uvízl v nějakém stereotypu, naopak. Ještě bych si postěžoval, že posledních dvacet let uplynulo moc rychle (usmívá se).

 

ChannelWorld, který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopisV tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně, najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály, působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.

Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě

Ale kdybych měl být vážný, dělá mi starosti, že do našeho byznysu nepřichází tolik mladých lidí, kolik bychom potřebovali. Dělal jsem si nedávno takovou analýzu našich akcí a zjistil jsem, že za posledních deset let se obměnilo ani ne deset procent lidských zdrojů. Takže bych byl moc rád, kdyby tady s námi mohl debatovat i nějaký výrazně mladší kolega, než jsme my. A aby zkušení partneři měli vedle sebe nějakého mlaďocha, kterému svůj byznys třeba za pět let posunou.“

„Já jsem smířený s tím, že svoji práci nebudu předávat mlaďochovi, ale umělé inteligenci. Teprve se uvidí, jestli bohužel, nebo bohudík,“ usmívá se Aleš Hok (Zebra systems). „Baví mě, že se můj obor neuvěřitelnou rychlostí neustále vyvíjí. Kdykoli chce člověk pobavit na prezentacích, stačí vytáhnout slide s obrázkem Nokie 3310 a říct, že kdo si tenhle telefon pamatuje, je stejně starý nebo možná starší než já.

Když se nad tím zamyslím, není příliš věcí, které by mě nebavily. Musím zaklepat, že mám to štěstí, že pokud mě něco nebaví, snažím se to změnit a mám i podporu k tomu, aby se mi to povedlo. Další výhodou mojí práce je, že samotného člověka posunuje pořád dopředu.

ICTS24

Člověk je totiž od přírody tvor pohodlný. Ale když se v pátek odpoledne ohlížím za uplynulým týdnem, zjišťuji, že čtyři a půl z pěti dní jsem vystupoval daleko ze svojí komfortní zóny. Kdyby to takhle bylo třeba před patnácti lety, asi bych to nevydržel, ale za tu dobu se člověk nějak vyvine a naučí se v tom fungovat. Kdybych teď ze dne na den šel pracovat třeba do knihovny, to tempo by mi chybělo.“

Zdroj: ChannelWorld

Čtěte dále

AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC