Milí čtenáři,
přinášíme vám první část debaty zástupců distributorů působících na českém trhu, kteří se v červnu 2024 sešli u Kulatého stolu ChannelWorldu. Kompletní přepis debaty naleznete v tištěném čísle magazínu.
Seriál Kulatý Stůl ChannelWorldu můžete sledovat i zde.
„Sešli jsme se tu v zajímavém složení,“ zahajuje debatu Aleš Hok, obchodní ředitel Zebra systems. „Máme tu dva zástupce té tradičnější distribuce a nás jako zástupce VAD se specializací na kyberbezpečnost, kontinuitu podnikání a ochranu dat. V portfoliu máme zhruba sedm značek, kterým se snažíme maximálně věnovat, a chceme na trh dodávat řešení především formou služeb.
Za kyberbezpečnostní segment obecně nemám aktuální čísla, ale předpoklad je takový, že každoročně roste o deset procent a více. My v Zebře za období leden až duben evidujeme zhruba čtrnáctiprocentní nárůst a můžu říct, že se daří všem našim značkám. S výsledky jsme velmi spokojení, vloni jsme za celý rok vyrostli o jedenáct procent a předpokládáme, že podobná nebo ještě lepší čísla vykážeme i letos. U nás tedy panuje spokojenost, oblast kyberbezpečnosti je na tom dobře a má dobré vyhlídky i do budoucna.“
„My jsme samozřejmě zaměření jinak,“ navazuje Martin Wanke, marketingový ředitel AT Computers. „Jsme ten typ distributora, kterému se kdysi říkalo broadline, ale troufnu si říct, že to už řadu let není pravda. I my se ve velké míře orientujeme na služby. Z pohledu na IT celkově zmíním data GfK, podle nichž trh – a teď mluvím zejména o spotřebitelském segmentu – vloni oslabil o deset procent, v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o devět procent. Cítíme, že je to těžký boj a aktuální doba určitě není pro resellery jednoduchá i v souvislosti s dramatickým růstem nákladů kvůli stoupajícím cenám energie. Jsme s našimi partnery z řad resellerů v kontaktu na denní bázi a vidíme, že se jim život rozhodně nezjednodušuje, spíš naopak. Klasický IT trh tedy lehce klesá a my děláme maximum pro to, abychom to všichni ustáli.
Tento text původně vyšel v tištěném vydání magazínu ChannelWorld ze září 2024.
Můžete si ho objednat i v elektronické podobě.
Samozřejmě sledujeme i změny na distribučním trhu. Začínají se poměrně významně konsolidovat kontrakty a stupňuje se tlak ze strany vendorů, kdy i oni řeší, kolik mají na trhu distributorů. Je to pochopitelné, protože chtějí byznys provozovat co nejefektivněji, výsledkem je ale to, že situace bývá napjatá až lehce nervózní. Pořád si ale myslím, že výhled není špatný.“
„Navážu na Martina, protože náš byznys je hodně podobný,“ pokračuje Tomáš Jungmann, obchodní ředitel eD system. „Z mojí strany je možná o to složitější hodnotit první polovinu roku, protože se řídíme podle fiskálního roku, který jsme na konci března ukončili. To znamená, že za sebou aktuálně máme měsíc a půl toho nového, a zatím je těžké hodnotit. Souhlasím ale s Martinem, že je situace zatím poměrně vlažná, nic se pořádně nerozjíždí, takže jsme tak trochu v očekávání. Pozitivní vliv by ale měly mít úrokové sazby bank, což byla položka, která nás jako distributora a firmy celkově zatěžovala. Tam je ten výhled oproti minulému roku určitě mnohem pozitivnější.
Velký otazník je pro nás vstup Also a sledujeme i konsolidaci retailového trhu, kdy HP Tronic přebírá prodejny Electro World a NAY přebírá prodejny Datart na Slovensku. Sami navíc vidíme, že výrazně posiluje Alza, a to i třeba na úkor Allegra. Je zřejmé, že se u nás profilují dva silní hráči, a je otázka, jakým způsobem to zahýbe s trhem jako takovým. Můžu potvrdit i přístup vendorů, kdy nějakým způsobem osekávají počty distributorů, a situace je pro nás tedy napjatá. I tak ale věřím, že letošní rok bude lepší než ten minulý.“
Světlé ostrůvky jménem cloud a služby
„Jestli něco z dynamičtějších segmentů roste, pak je to zcela jistě cloud,“ otevírá další téma Martin Wanke (AT Computers). „Jenže je nutné brát v potaz, z jakých čísel roste. Cloud tu přece jen není dvacet let jako notebooky, desktopy a další kategorie, takže se to úplně nedá porovnávat, co se procentuálního růstu týče. Samozřejmě tu jsou komodity, které jsou dynamičtější, jiné zase méně, ale shrnul bych to tak, že v téhle oblasti každý chvilku tahá pilku a situace se neustále mění. Můžu ale potvrdit, že významný růst evidujeme v oblasti cloudu, licencí a služeb.“
„V eD system jsme pocítili zvýšenou poptávku i prodej komponentů pro datová centra spojených s umělou inteligencí,“ popisuje Tomáš Jungmann (eD system). „Řekl bych, že právě AI je aktuálně téma, které skutečně trhem rezonuje. Tento trend se propsal do distributorské sféry i do prodejů jako takových. V souvislosti s covidem a vývojem pracovního prostředí roste také poptávka po videokonferenčních zařízeních. Samozřejmě vývoj je jako na houpačce, chvíli něco roste, chvíli klesá, ale u těchto dvou oblastí vidíme výrazný růst a značný zájem ze strany zákazníků.“
ChannelWorld, který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně, najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály, působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.
„Já bych to v případě softwaru ještě rozdělil na dvě části,“ říká Aleš Hok (Zebra systems). „U vendorů, které zastupujeme, už několik let sledujeme trend, že distribuce prostřednictvím klasického resellingu pomalu stagnuje. To, co jde formou cloudových a řízených služeb, jde naopak dynamicky nahoru. Jeden z našich vendorů, který se zaměřuje výhradně na služby, nám meziročně vyrostl o více než sedmdesát procent. Takže můžu říct, že jsme rádi, že děláme to, co děláme.“
Zdroj: ChannelWorld