Podnikatelé se možná budou muset v dohledné době připravit na akceptování nového způsobu platby za své zboží a služby. Podle celosvětové sítě poradenských společností KPMG rozšiřování chytrých mobilů a novodobých tabletů zvyšuje poptávku po platbách pomocí mobilních zařízení (tzv. m-platbách).
KPMG zmiňuje, že poprvé se o nich vážněji začalo hovořit již v roce 2000, ale narážely na chybějící technologie a malou důvěru v internet. Přesto se používají, ovšem podle zjištění KPMG především k úhradě menších částek. Zejména pak v České republice.
„M-platby jsou nejčastěji využívané u částek od pěti do čtyř set euro. V České republice se využívají pro platby do pěti set korun. Nejčastěji se jimi platí za hudbu a videa, předplatné, jízdenky, ale třeba i knihy,“ shrnul ve zprávě pro média současný stav Jan Krob, konzultant z KPMG Česká republika.
M-platby porostou, vzhůru je potáhne technologie NFC
Doba pokročila a nyní KPMG odhaduje, že využívání tzv. m-plateb celosvětově do roku 2015 vzroste na patnáctinásobek. Novou hybnou silou mobilních plateb bude podle KPMG technologie NFC objevující se v nejnovějších špičkových mobilech. Lze očekávat i její pozdější rozšíření do zařízení z nižších cenových pater.
Tato technologie může být třeba alternativou k firemním čipovým kartám pro odemykání dveří, ale také náhradou za současné platební karty. Zákazníci by díky NFC mohli v budoucnu masově platit právě prostřednictvím mobilního zařízení, a to bezkontaktně. Tedy, aniž by ho museli s čímkoliv fyzicky propojovat nebo někam vkládat.
NFC má omezit nadvládu Premium SMS mezi m-platbami
Podle KPMG dnes platby realizované za využití technologie NFC představují jen 18 procent hodnoty mobilních transakcí. Do tří let by prý ale jejich objem měl stoupnout na více než třetinu hodnoty mobilních transakcí. Podíl dosud nejoblíbenějšího způsobu m-platby, tedy přes SMS zprávy (Premium SMS), prý poklesne ze současných 75 % na něco málo přes 50 %.
„Hnacím motorem růstu (NFC) bude především zvýšená potřeba komfortu, další rozšíření smartphonů a větší uplatnění nových aplikací a prodejních míst typu AppStore nebo Google Play. Jde o lukrativní příležitost nejen pro mobilní operátory a banky, ale i pro výrobce přístrojů a dodavatele operačních systémů,“ domnívá se konzultant Jan Krob podle tiskové zprávy.
Svou roli sehraje, nikterak překvapivě, nabízený komfort
Na vyspělých trzích lze podle KPMG již dnes pozorovat souboj zpracovatelů karet a platebních sítí o podíl na transakčních tocích. „Na rozvíjejících se trzích se faktory růstu liší podle profilu zákazníka: u zákazníků ve městech bude růst pohánět především potřeba komfortu, ve venkovských a příměstských oblastech bude pravděpodobným impulsem dostupnost,“ uvedl dále ve zprávě pro média Jan Krob.
Největší význam podle KPMG mají m-platby pro finanční sektor. Důležité prý jsou pro 84 procent společností. Jejich důležitost si ale údajně začínají uvědomovat i vlády po celém světě a v mnoha zemích má již tento trh silnou vládní podporu, tvrdí KPMG.
Na využití m-plateb je prý třeba zapracovat (a ne málo)
Technologické společnosti se nyní podle KPMG věnují otázkám spolupráce s ostatními aktéry, jimiž jsou banky, poskytovatelé služeb autentizace, mobilní operátoři, maloobchodní prodejci, prodejci softwaru, výrobci čipů i samotných přístrojů.
Problémem prý je víceúrovňová konkurence s maloobchodníky, bankami, výrobci platebních karet a mobilními operátory, ale často i nedostatečná platební infrastruktura. „V současnosti podporuje bezkontaktní platby celosvětově jen asi 10 procent terminálů, jejich počet ale poroste úměrně s rozšířením bezkontaktních platebních karet a telefonů s technologií NFC,“ předpokládá Jan Krob dle zprávy KPMG Česká republika zaslané médiím.
Mezi překážky m-plateb nové generace KPMG zařazuje regulační podmínky či finanční systém fungující ve vyspělých státech. Podle studie 2011 KPMG Mobile Payments Outlook je však pro 71 procent společností největší výzvou bezpečnost mobilních plateb. S nárůstem jejich využití totiž logicky roste riziko podvodů.
K výše uvedeným závěrům KPMG dochází na základě vlastní pravidelné analýzy trhu v různých sektorech KPMG Issues Monitor. Dále pak i na základě informacemi z průzkumů IE Market Research a IDC.
Zdroj: KPMG Česká republika, ChannelWorld