Certifikát Anectu vydal mezinárodní certifikační orgán Det Norske Veritas (DNV). Integrátor přitom dle svých slov stál již u samého počátku zavádění této normy v České republice - před třemi lety připravil návrh její české verze pro Český normalizační institut.
„V současnosti je certifikace ISO/IEC 20000 nutnou podmínkou u některých zakázek v soukromém i veřejném sektoru a do budoucna očekáváme, že ji od dodavatelů IT služeb budou zákazníci požadovat zcela automaticky. Certifikace potvrzuje, že naše interní procesy jsou v souladu s nejlepšími praktikami řízení ICT služeb a je tak pro zákazníka jednoznačnou garancí kvality," uvedl v tiskovém oznámení Jaroslav Hloušek, generální ředitel společnosti Anect.
Norma Managementu služeb informačních technologií (ISO/IEC 20000) vychází z britské normy BS 15000 a je sladěna s procesním přístupem stanoveným britským vládním úřadem pro obchod (OGC) v metodice ITIL (IT Infrastructure Library). Do poskytování IT služeb zavádí principy procesního řízení, definování, měření a vyhodnocování kvality služeb zákazníkům a jejich neustálé zlepšování. V českém prostředí jde o relativně novou normu, která byla publikována v roce 2006.
„Certifikovaných firem u nás zatím není mnoho, jde v první řadě o samotné dodavatele ICT služeb. Norma ISO/IEC 20000 je ale vhodná i pro firmy z jiných oborů, které mohou certifikovat své vlastní IT oddělení a zajistit si odpovídající standardy procesů a služeb poskytovaných svými zaměstnanci," napsal dále Jaroslav Hloušek.
Výhody ISO/IEC 20000
Anect dále v tiskovém oznámení shrnul hlavní výhody certifikace ISO/IEC 20000 pro její držitele i zákazníky.
Účelem certifikace je zavedení důsledných postupů v oblasti IT služeb a infrastruktury a celkově efektivní řízení IT služeb. To podle integrátora přináší výhody především pro zákazníky a odběratele, se kterými musí mít certifikovaný dodavatel IT služeb sjednány jasně definované ukazatele pro vyjádření kvality služeb a všechny případné odchylky od stanovených parametrů s nimi musí být pravidelně a řádně projednávány.
Mezi další výhody většina organizací údajně řadí také minimalizaci výpadků s podstatným zvýšením kvality IT podpory a dostupnost IT služeb či standardizaci procesů, která umožní rychlé přizpůsobení informačních technologií změnám v podnikání nebo rozdílným požadavkům zákazníků.
Přínosem pro společnost, která IT služby poskytuje, jsou podle Anectu vylepšené a modernizované IT procesy, ale též postupné snižování nákladů díky vyšší produktivitě, zkoordinování informačních technologií s obchodními cíli a využití osvědčené soustavy postupů a metod.