Největší český internetový obchod Alza.cz oznámil, že se rozhodl přistoupit ke dlouho zvažovanému kroku a ukončit svou přítomnost na srovnávacím portálu Heureka.cz.
Tomuto kroku podle e-tailera předcházely pečlivé analýzy přínosů, které srovnávač přinášel nejen Alze, ale především jejím zákazníkům.
„V první řadě je třeba říci, že Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, usnadňující zákazníkům správnou volbu. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o nezávislém srovnání,“ uvedl marketingový ředitel Alzy Karel Kučera.
Podle Alzy se může stát, že při nákupech na Heurece je zákazník nevědomky uveden v omyl. Rozhodnutí urychlily i nedávné aktivity skupiny Rockaway, která Heureku vlastní (tedy až po schválení Úřadem po ochranu hospodářské soutěže).
Obavy ze ztráty nezávislosti nebo z konkurence?
Podle neoficiálních informací ChannelWorldu Alza.cz díky své strategii a silné tržní pozici přes Heureku získávala poměrně nízké množství zákazníků, i když konkrétní čísla odmítla redakci poskytnout.
Nepřímo však slabý přínos Heureky pro byznys potvrzuje e-tailer jednak tím, že podle svých slov odchod dlouho zvažuje, a jednak stručnými závěry analýzy na svém novém webu www.bezheureky.cz.
Skupina Rockaway je zároveň úplným, případně částečným majitelem řady e-shopů včetně přímých konkurentů Alzy, například Mall.cz nebo CZC.cz.
Obavu tak mohla mít Alza i z hrozby, že oba výše uvedení konkurenti získají v určitém okamžiku (díky stejnému vlastníkovi) přístup nejen k jejím prodejním číslům na Heureka.cz, ale i ke statistikám dalších konkurentů, čímž by získávali na trhu výhodu.
„Poslední dobou jsme svědky postupného spojování doposud nezávislých subjektů v českém internetovém obchodování. Je nezpochybnitelné, že cílem skupiny Rockaway je maximalizace zisku a tím, že Heureka do této skupiny patří, nelze již věřit v její nezávislost,“ uvedl v oznámení Kučera.
Kam soustředit síly?
Alza kromě oznámení o ukončení spolupráce spustila zmíněný web www.bezheureky.cz, na kterém varuje další e-shopy před spoluprací s portálem a vyzývá je ke stejnému kroku.
Jako argumenty Alza uvádí, že Heureka není nezávislá, že může využít získaná data ke konkurenčnímu boji, ukusuje e-shopům marže a její metody nejsou objektivní.
Konkurenční obavy z těchto kroků více než čiší. Stejné úsilí a prostředky by e-shop mohl teoreticky vynaložit také k narovnání poměrů a metodiky uvnitř srovnávače.
To se může zdát jako science fiction, na druhou stranu má Alza k dispozici například Asociaci pro elektronickou komerci, která se snaží podporoval lokální e-komerci a současně spolupracuje s Heurekou.
Podobně tak by mohla Alza prostředky využít na podporu vzniku jiné, nezávislé platformy. Otázkou zůstává, jak by byla nezávislost definována, a kdo by ji zaručil.
Aktualizace 13:25, 20. 5. 2016: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil svým prvostupňovým rozhodnutím z 16. 5. 2016 spojení Rockaway Capital a Heureka Shopping.
Kvůli námitkám vyjadřujícím obavy z narušení hospodářské soutěže, které ÚOHS obdržel, navrhl účastník v první fázi správního řízení několik závazků.
Ty Úřad akceptoval v tomto znění (citujeme z oznámení úřadu):
- na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které e‑shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
- srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
- srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
- srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
- obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
- v placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
- po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic.
Zdroj: Alza.cz, ChannelWorld, ÚOHS