Kde je potenciál? Výroční zpráva ČSÚ naznačuje příležitosti pro IT byznys

16. 5. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: andranik123 @ fotolia.com
Studie Českého statistického úřadu vrhá světlo – mnohdy nepříliš lichotivé – na míru adopce technologií mezi tuzemskými podniky. Kromě alarmující situace v kybernetické bezpečnosti je zde celá řada oblastí, kde patříme k evropskému průměru a mnohdy nás porážejí země, které přitom nejsou větší ani bohatší. Současně to však znamená, že IT byznys zde má stále kam růst.

Český statistický úřad (ČSÚ) vydal koncem března souhrnnou studii Informační společnost v číslech – 2023, v níž přináší vyčerpávající přehled o adopci technologií v domácnostech, soukromém i veřejném sektoru v roce 2022, srovnává loňskou situaci s předchozími lety a navíc zasazuje lokální data do evropského kontextu. Dodavatelskému řetězci může tato studie poskytnout užitečná vodítka a odhalit nová. V tomto textu se proto zaměříme na vybrané ukazatele z podnikového sektoru.

Konektivita

Nikoho asi nepřekvapí, že drtivá většina českých podniků disponuje připojením k internetu. Za zmínku ovšem stojí pokles podniků s pevným připojením z 97 % v roce 2017 na 89 % v roce 2022, a naopak narůstající počet těch, které používají mobilní konektivitu, mezi stejnými lety ze 75 % na 90 %. Mobilní připojení se tedy v českém podnikovém prostředí stalo v loňském roce rozšířenějším než to fixní, přičemž 7 % firem se spoléhalo výhradně na mobilní sítě.

Co se týče rychlosti připojení, počet podniků s fixním internetem o rychlosti přinejmenším 100 Mbit/s za poslední dva roky narostl o osm procentních bodů na 43 %, ale tento podíl nás stále řadí na chvost evropské sedmadvacítky – unijní průměr činí 57 % a v Dánsku, které je na špičce žebříčku, je takto připojených firem 85 %. Podobně neslavně jsme dopadli v podílu organizací s rychlostí připojení jeden Gbit/s a vyšším, kterých je u nás 7 %, unijní průměr je 12 % a v opět vedoucím Dánsku 26 %.

Hybridní práce

Práce na dálku a vzdálený přístup k firemním aplikacím, velká témata posledních let, se v českém prostředí ještě úplně neetablovaly, přinejmenším ne v evropském srovnání. Podíl firem, které umožňují zaměstnancům pracovat na dálku, sice mezi lety 2016 a 2022 vyrostl ze 34 % na 53 % a podíl českých podniků, jež uskutečňují on-line pracovní schůzky, vloni dosáhl 42 %, nicméně v obou ukazatelích jsme mírně pod unijními průměry (57 %, resp. 50 %) a výrazně zaostáváme za vedoucími státy – například ve Finsku oba podíly dosahují 78 %.

Weby a jejich funkce

Podstatně lépe si české podniky vedou v oblasti webových stránek. Vlastním webem disponuje 81,4 % tuzemských firem, což nás staví na sedmé místo unijního žebříčku – vede jej Finsko s 96 % – a z hlediska některých funkcí patříme mezi špičku. Například zadání základní objednávky nebo rezervace umožňují weby 34 % českých firem, což je vysoko nad 22% unijním průměrem. Vyšších podílů dosahují pouze Malta a Nizozemsko, shodně po 37 %.

Elektronický obchod

V oblasti on-line byznysu ve smyslu prodeje přes web, aplikaci či tržiště působilo v roce 2022 celkem 20,2 % českých podniků, což naši „e-shopovou velmoc“ staví o pouhý procentní bod nad unijní průměr. Zároveň je však nutné dodat, že 14 % tuzemských podniků realizuje on-line více než 10 % svých tržeb, což nás v rámci sedmadvacítky staví na šesté místo s minimální ztrátou na první pětici.

Pokud se k e-shopům a aplikacím navíc připočtou prodeje přes systémy elektronické výměny dat (EDI), vyskočí podíl elektronického obchodu v rámci celkových tržeb českých firem na 30 %, což je druhé nejvyšší číslo v celé Unii hned po Irsku, kde je ještě o tři body vyšší. Podíl EDI systémů na celkových elektronických tržbách je u nás třetí nejvyšší v celé Unii (72 %), zatímco například na Kypru činí pouze 19 % a zbylých 81 % tržeb tvoří právě e-shopy nebo aplikace.

Cloud

Nějakou formu placených cloudových služeb v České republice používá 43,7 % podniků a na rozdíl od řady jiných sledovaných kategorií zde hraje zásadní roli velikost firmy. Zatímco malé a střední firmy vykazují podíl lehce nad 40 %, velké podniky nad 250 zaměstnanců používají cloudové služby v 62 % případů.

Nejčastějším typem placené cloudové služby v českých firmách je e-mail (35 %) těsně následovaný bezpečnostním softwarem (34 %). Zhruba čtvrtina podniků pak používá cloud k ukládání dat a souborů (27 %) a k provozu účetních aplikací (23 %). S větší odstupem pak následují databáze (14 %) a cloudové ERP a CRM systémy (8 %, resp. 7 %). Pouze 5 % českých podniků pak využívá cloud jako zdroj výpočetního výkonu.

Z evropského hlediska se z pohledu firem používajících placený cloud nacházíme lehce nad unijním průměrem (41 %), avšak zdaleka nemáme na skandinávské lídry žebříčku Finsko a Švédsko, kde tento podíl shodně dosahuje 75 %.

ICTS24

… pokračování již brzy.

 

Tento text původně vyšel v tištěném vydání magazínu ChannelWorld ze září 2024.

Můžete si ho objednat i v elektronické podobě.

Zdroj: ChannelWorld

Čtěte dále

IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell