Společnost Karsa Technologies prováděla od října 2014 do ledna 2015 monitoring cen zboží v českých e-shopech, přičemž hlavním záměrem šetření bylo odhalení cenové politiky spojené s povánočními slevami.
Šetření ukázalo, že skutečně zlevněná byla pouze 3 % sledovaného zboží. Častější bylo opakované zlevňování, kdy jsou ceny komodit před Vánoci uměle a v rámci slev pak sraženy na původní cenu. Podle analýzy se tak děje až u 5,6 % zboží.
Nejvíce zlevnily telefony, nejméně DVB-T/S
Jako skutečná sleva byla v analýze považována hodnota, která byla v lednu o více než 5 % nižší než všechny ceny ve sledovaném období. U celých 64,2 % zboží nedošlo ve sledovaném období ke snížení ceny vůbec.
Ani u jedné z kategorií produktů, které šetření monitorovalo, nedošlo ke zdražení. Internetoví prodejci tedy jednoznačně v lednu podávají elektroniku za nižší ceny než před Vánoci
Lednové slevy se nejvýrazněji projevily u mobilních telefonů. Hned 12 % sledovaných produktů v této kategorii bylo skutečně zlevněno, ale u dalších 13 % došlo ke zmíněné opakované slevě.
Stejná taktika byla podle Karsy ve zvýšené míře patrná i u digitálních kamer a praček. Podle Michala Ježka, CEO Karsa Technologies přitom internetovým obchodům v případě podobných praktik může hrozit i postih ze strany České obchodní inspekce.
Kromě mobilních telefonů se výraznějšího opravdového zlevnění, tedy povánoční slevy vyšší než 5 %, dočkaly ještě položky z kategorie Hi-Fi. Mnoho kategorií se však skutečného zlevnění vůbec nedočkalo.
Dlouhodobě internetové obchody nemění ceny zvláště u DVB-T/S (zařízení pro příjem digitálního vysílání). V této kategorii zůstává cena stejná u více než 93 % produktů. V případě kategorií Auto Hi-Fi a fotoaparáty nedošlo ke změně cen u více než 80 % produktů.
Tabulka 1 – Výskyt povánočních slev u jednotlivých kategoriích
Kategorie |
Opravdová sleva |
Opakovaná sleva |
Stejná cena |
Mobilní telefony |
12 % |
13 % |
55 % |
Hi-Fi |
8 % |
5 % |
75 % |
Digitální kamery |
5 % |
12 % |
74 % |
Malé spotřebiče |
5 % |
7 % |
75 % |
Notebooky a tablety |
5 % |
5 % |
76 % |
Pračky |
4 % |
10 % |
64 % |
Digitální fotoaparáty |
4 % |
5 % |
84 % |
Bílé zboží |
3 % |
6 % |
73 % |
Desktopy |
3 % |
1 % |
83 % |
DVB-T/S |
2 % |
5 % |
93 % |
Auto Hi-Fi |
2 % |
5 % |
87 % |
Zdroj: Karsa Technologies
Analýza ukázala, že většina sledovaných e-shopů poskytla skutečnou slevu na méně než 5 % hodnocených produktů.
Nejvíce zlevňoval Electroworld
Nejvíc zlevňoval ElectroWorld.cz, a to u 7 % nabízeného zboží. Obchody Datart.cz a Expert.cz nabídly slevu na 5 % produktů a ostatní prodejci zlevnili méně než 4 % své nabídky
S cenovou politikou pak nejvíc pracuje Datart.cz, který u 11 % nabízeného zboží využil opakovanou slevou. Nejstabilnější cenovou hladinu udržuje prodejce Eva.cz, v jehož nabídce se cena nezměnila hned u 95 % produktů.
Tabulka 2 – Cenová politika vybraných e-shopů
Obchod |
Opravdová sleva |
Opakovaná sleva |
Stejná cena |
Datart.cz |
5 % |
11 % |
62 % |
Mall.cz |
4 % |
8 % |
68 % |
ElectroWorld.cz |
7 % |
6 % |
78 % |
Czc.cz |
2 % |
3 % |
46 % |
Expert.cz |
5 % |
7 % |
77 % |
Eva.cz |
2 % |
1 % |
95 % |
Zdroj: Karsa Technologies
Monitorování cen probíhalo v období od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015 prostřednictvím aplikace Karsa Monitor.
Zdroj: Karsa Technologies